Ta en titt på dette underet…

Til alle som husker tsjunamien for ca 11 måneder siden i Japan. Hvem kunne ha trodd at rydding og gjenreising skulle kunne skje så fort. Slik effektivitet kan vi vel bare drømmer om her i landet, ref tempoplanen for gjenreising av regjeringskvartalet. Se etter selv og bli imponert. Trykk HER.
En takk til Sveinung som informerte om dette på bloggen.

10 kommentarer
    1. fruensvilje:Ja, de som skal bruke to – tre år på høringer og vurderinger om hva som skal gjøres med regjeringskvartalet bør ta en tur til Japan og se hvordan de har løst gjenoppbyggingsutfordringene der. Ha en fin, om enn en stormfull kveld.

    2. Det meste tar tid her til lands. Alle skal ha et ord med i laget. Vi brukte 30 år for å bestemme hvor hovedflyplassen utenfor Oslo skulle ligge. Siste del av Bergensbanen, fra Hønefoss til Sandvika, er ennå ikke bygget. Man har utredet strekningen i over 100 år. Hvis vi skal bygge veier er det bare noen få kilometer om gangen. Gjerne etter mange års drakamp. Man kranglet lenge om bybane i Bergen også. Hver eneste samferdselsminister de siste 20 åra har utredet lyntog. It’s the Nor Way.

    3. Sveinung:haha, så enig så enig. Denne lyntogdebatten de har satt i gang nå virker helt bak mål hva gjelder bergensbanen. Her gjelder å få gamle utredede linjeforkortninger satt i produksjon, og da er den strekningen du nevner den mest tidsbesparende.
      Hva gjelder bybanen så har den foreløpig åpnede strekningen sprengt alle prognoser hva gjelder popularitet og belegg. Her er det bare å fortsette utbyggingen ASAP.
      Som jeg har nevnt i en bloggkommentar kunne sentrale besutningstakere tatt seg en studietur til Japan. De sparer jo ikke på slike turer når det gjelder andre eksotiske reisemål. Faren med en slik tur er vel kanskje at de da avdekker for mye av egen avmakt. Ha en fin kveld uten beslutningsvegring av noe slag.

    4. Veibygging i Japan foregår på følgende måte: Politikerene bestemmer at det skal bygges en ny strekning fra A til B. Denne jobben blir satt bort til en eller flere entreprenører. Disse entreprenørene setter opp bomstasjoner for å finansiere utbyggingen. Vi tror det er mye bomfinansiering her til lands, men det er ingenting i forhold til Japan. Jeg kjørte fra Yokohama til Odawara, en to-tre timers tur. Passerte vel ti bomstasjoner.
      For all del, vi har mye å lære av Japan når det gjelder infrastruktur. Jeg tror vi kan lære mye av svenskene også.

    5. Begrepet “Tape ansikt” eksistere ikke i Norge. En entreprenør eller håndverker hos oss oppfyller ikke sine lovnader med dette i bakhodet. Japaneserne har en enorm yrkesstolthet. Har de tatt på seg en oppgave, så blir den oppfylt til punkt og prikke, hvilket bildeserien viser.
      Takk for interessant tema, og ha en fortreffelig aften!.

    6. Begrepet “Tape ansikt” eksistere ikke i Norge. En entreprenør eller håndverker hos oss oppfyller ikke sine lovnader med dette i bakhodet. Japaneserne har en enorm yrkesstolthet. Har de tatt på seg en oppgave, så blir den oppfylt til punkt og prikke, hvilket bildeserien viser.
      Takk for interessant tema, og ha en fortreffelig aften

    7. Pedro:Du har nok rett. Jeg synetes at det var betimelig å reise temaet nå som vår sittende regjering ser ut til å sende restaurering/riving av regjeringskvartalet ut i vidotta med høringer fra alle tenkelige og utenkelige forståsegpåere. Jeg er redd for at de er i ferd med å ta kopi av Munchmusefadesen. Se til h—- å fatt beslutning og få bygget vår statsadministrasjon opp igjen.
      Jeg er fristet til å omtale feiden her i Bergen mellom “kongen på haugen” og byrådet. Denne utsetter de fleste store byggeprosjekter, utvidelse av Flesland flyplass inkludert, ut i vidotta! Ha en fin dag med mange aktiviteter og ingen forsinkelser.

    8. Fantastiske bilder, de er vel ikke manipulert? Nei, japanere er et effektivt folk de.
      Hva regjeringsbygget angår, så er det en fantastisk sendrektighet.
      (jeg stikker innom og leser i ny og ned, men har lagt ned min blogg.)
      Ha en fin helg!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg