Verdensveven…eller bare vev…?

Som en av de utallige PC-brukerne som bruker endel tid foran skjermen har jeg gjort meg refleksjoner rundt livet vårt i denne verdensvevstidsalderen. Det sies at mange unge bruker mange timer hver dag foran skjermen, og jeg spør meg da; hvordan kan vi da utvikle menneskelig og sosial nærkontakt.

Verdensvevens utfordringer.

Skaffer du deg en datamaskin,
og straks går avsted og burer deg inn.
Leter rundt i verdensveven;
verden er skjult i museneven.

Du finner ein venn i Amerika.
Dere chatter sammen ganske bra.
Fremdeles ensom på rommet ditt,
nærkontakten har uteblitt.

Du lever ditt liv i et isolat,
savner ikke en kamerat.
En du kan ta på og snakke med.
En som kan gi deg vennskap og fred.

På dataskjermen er dine venner
I nabolaget du ingen kjenner.
Tenk over, hva er  et vennskap ?
På skjermen er det meste kjennskap.

Husk at liv ved en dataskjerm,
kan gjøre deg både ensom og fjern.
Lukket inn i ditt eget bur.
Inne i en digital armatur.

Selv om du trivs i din PC-verden,
og liker deg på verdensvevsferden.
Husk at datamediets makt,
kan hindre sosial nærkontakt.
05.02.2012.M-m.

Noe å tenke på, eller…..?

Ha en god dag i skjerm – eller i nærkontakt.

6 kommentarer
    1. Veldig, veldig bra skrevet! Og så sant, så sant.. Jeg tror det er vel så mange ensomme godt voksne mennesker som unge som lever i denne verdenen og har alle sine venner der. Uten noen form for nærkontakt. En må være veldig bevisst på dette slik at en ikke går i denne fellen og lever et slags fantasiliv. Du er flink til å ta opp viktige temaer gjennom diktene dine! Ha en flott dag:-)

    2. ernashus:Du skriver alltid så inspirerende kommentarer til mine diktinnlegg. Kjekt at noen synes om dem.
      Denne gange ble jeg inspirert av alt som skrives om at de unge spesielt er altfor tunge brukere av det digitale mediet. Det kommer fra at elever sitter og chatter på Facebook eller andre chattemedia i timene. Hvor mye læring blir det av det…? Nå vurderer skolene å koble ut hele eller deler av nettet når maskinbruken ikke er relevant for elevene, det tror jeg er et bra tiltak.
      Vi har kanskje våre svin på skogen vi voksne også. Selvsagt kan den kontakten verdensveven muliggjør være til stor nytte for ensomme sjeler. Men vi andre må finne en balanse som omgivelsene våre kan leve med. Ha en fin kveld.

    3. LT:Takk skal du ha. Med unntak av ensomme som kan ha god nytte av mediet tror jeg at mange av oss andre må finne en balanse slik at nærkontaktnettene våre ikke ryker. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg