Framand fugl…


Foto.: BT.

Nathan snart syv år. Født i Norge, gått i barnehagen og har begynt på skolen her. Snakker “kav bergenser” og har alle sine kamerater her. Har foreldre som har bodd her i ti år, hatt fast jobb her helt til arbeidstillatelsen ble inndradd ved årsskiftet.
De skal tilbake til Etiopia og til et usikkert og for Nathan et helt fremmed liv. Er dette en menneskeverdig og raus behandling av mennesker som av ulike grunner har kommet hit, og som staten har somlet så lenge med å sende tilbake at de nå er fullintegrert i vårt samfunn og nyttige samfunnsborgere.
I Amelie-saken, for de som husker den, ble det hevdet at dersom hun fikk bli i landet ville det skape presendes og vi ville få et rush av liknende saker. Hva har skjedd? Så vidt jeg vet har det ikke kommet noen i Amelies kjølvann.
Selv om vi har ca 400 papirløse barn her i landet tror jeg ikke at det heller denne gangen vil komme noe rush. Jeg vil tro at Norge har plass til, ja til og med behov for alle de 400 med foreldre om det skulle være aktuelt å gi alle oppholdstillatelse.

Jeg appelerer derfor til deg Jens som snakker så mye om raushet, vis raushet i praksis og la Nathan og hans likesinnede få bli her.

 

Heimlaus.

Du kom til i verdas rikaste land,
du bad ikkje om å få koma.
Med røter frå redsle og ørkensand,
dei søkte ei tryggare råma.
Dei søkte eit betre liv for sine,
i eit land utan fatigdom og pine.

Du leikte deg gjennom dei fyrste åra,
fekk vener og vart ein fullnorsk gut.
Lite kjende du foreldra si tåra
og redsle for å verta send ut.
Eit liv i Noreg fekk de ikkje starte,
så stort var ikkje det norske hjarte.

Du starta glad på din skuledag,
skjøna ikke foreldra si sut.
Me skulle ikke lenger få vera i lag,
norsk hjartelag sendte dykk ut.
Ein framand fugl måtte sendast bort,
eit pennestrøk, så var det gjort.

Du skal til eit land du aldri har sett,
og ut til eit folk du ikkje kjenner.
Du veit snautt om du får eta deg mett,
og der har du heller ingen venner.
Får dette barnet eit verdig liv,
i diktaturet med ufred og kiv?

Me sit att med ei gullskjei i munnen,
medan andre lyt tyggja på stein.
Då smakte maten litt beiskt i grunnen,
det hjelpte ikke at kveldssola skein.
Hjelp denne heimlause guten.
La han ikkje bli sendt bort av futen.
28.01.2012.M-m.

 

14 kommentarer
    1. Nå gråt jeg en skvett både av det fine diktet ditt og den hjerteskjærende historien..Hvordan kan staten Norge være bekjent av å gjøre sånt mot barn? Jeg skammer meg over norske myndigheter, barn som er født i Norge og har et nettverk her skal få være norske, det MÅ vi få en lov om snart, det haster! Og nå ble jeg sint også.. Ønsker deg en fin dag og takk for at du tar opp et så viktig tema! 🙂

    2. God dag 🙂
      Det var et vakkert dikt til ettertanke. Jeg har alltid sagt det, politikken her i landet er helt på trynet. Det er rystende å se hvordan slike personer får gjennomgå av hengeromper av en regjering. Jeg er ikke overrasket, dette er bare en av mange saker desverre.

    3. ernashus:Jeg blir oppriktig lei meg når vi ikke finner plass til slike som Nathan og hans familie – integrerte og positive mennesker som har vist at de har vilje til å klare seg selv.
      Samtidig føler jeg avmakt mot det ekstreme A-4-samfunnet vi har etablert i flyktningpolitikken. I panisk redsle for presedens er både skjønn og empati lagt til side.
      Vi opplever stadig at politiske myndigheter sier at de ikke vil eller kan diskutere enkeltsaker, men da er vi ved hele poenget. Her er det gruppetenking som gjelder, men gruppene består av enkeltsaker og disse faller ikke alle som en inn under A-4-sjablongen til myndighetene. Vi må våkne!!

    4. Takk for at du tar opp et slikt viktig tema. Jeg kjenner det langt inn i hjertet og tårene står i øynene når jeg leser ditt innlegg og hver gang jeg hører om slike skjebner. Synes det er en stor skam og synd at myndighetene ikke ser enkeltsakene, men lager regler og lover som gjelder for hele grupper.

    5. er gutten født i Norge da er jo han norsk,jeg sier det igjen og igjen jeg skjønner meg overhode ikke på regjeringen.Nei hadde dei heller fått ut av lande lovbryterane og dei kriminelle

    6. fruensvilje:Jeg er så hertens enig. Myndighetene bør nok prioritere andre og mer belastende grupper nå det gjelder utsending. Men så er det antakelig slik at de barnefamiliene jeg snakker om er lett å finne i motsetning til til doplangere og kriminelle. Minste motstands vei er nok det enkleste, også når det gjelder utsending av papirløse. Ha en god dag.

    7. Linda:Vi lever mer og mer i firkantsamfunnet, men så er problemet for myndighetene, og ikke minst for oss at vi som individ ikke alltid faller inn i de oppsatte folder; vi passer ikke inn. Familien til Nathan er antakelig et eksempel på det. Ha en god dag.

    8. sisselfish:Takk. Ja, stakkars alle de som ikke kan oppfølges etter oppsatte maler. Det gjelder både UDI’s og NAV’s og andre. Ha en god dag.

    9. Jeg kjenner mange ganger oppriktig sinne over måten mange flyktninger blir behandlet på. Hvor er det store hjertelaget de liker så godt å dra frem i festtaler o.a.???? …og så til Etiopia da! Der fengsler de til og med utenlandske journalister fordi de skriver om tilstandene i landet!! Vet de hva de sender folk tilbake til???

    10. Dette er jo helt uforståelig for oss vanlige menigmann, vi må klare å ta vare på de som er her og yter si sjerv og barna som er norske:)
      I utgangspunktet er jeg for å hjelpe alle flyktninger som trenger hjelp og heller konsentrere oss om å sende ut kriminelle og de som ikke vil leve etter våre regler og lover!
      Ha en flott dag:)

    11. farmoringrid:Ja, hvor er hjertelaget, du kan så spørre. Jeg tror at gruppetenkingen sentralt blokkerer for vudering av enkeltskjebnene. Nei, vi er langt fra så rause som folk, og festtalene om raushet og åpenhet blir lett bare floksler. Ha en fin kveld.

    12. Solkro.blogg.no:Ja, ikke sant. Vi må ta vare på de som viser evne og vilje til å integrere seg i det norske samfunnet. Vi bør også ha et spesielt ansvar for familier med barn som er født her i landet, og som har begynt på den norske utdanningsstigen.
      Håper at noen sentrale myndigheter tar til vettet i disse sakene. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg