Et lite comeback…?

Jeg har tidligere tatt opp temaet leksehjelp. Det er en aktivitet som jeg har deltatt i over de 6 -7 siste åra. Jeg har deltatt to ganger pr uke og to tre timer hver gang.
Aktiviteten går ut på å tilrettelegge et sted å være, samt å kunne assistere med leksearbeide for elever i grunn – og ungdomsskole. Elevene jobber mest i grupper og det medfører at de hjelper hverandre. Vi som er støttepersonell “trør til” når de trenger hjelp. Lekseøkta går over ca to timer, og elevene får også frukt og en matbit.
Dette er en gratis aktivitet drevet av Røde Kors og på Askøy har vi ca 250 elever fra 6 skoler inne i opplegget. Røde Kors har samme aktiviteten i flere land og bykommuner.

Jeg måtte dessverre, av helsemessige grunner, kaste inn håndkledet sist høst, men sa meg villig til å gå inn som vikar ved behov. I går fikk jeg så anledning til å delta igjen. Det ble en uhyre positiv opplevelse for meg og forhåpentligvis for de elevene jeg rakk å hjelpe. På den ungdomsskolen jeg var møtte det nesten 60 elever og vi var 8 støttespillere inkl kjøkkenpersonell. Møtet med ungdommen var utelukkende positivt. og jeg opplevde interesserte og takknemlige elever.

En utfordring denne frivillige leksehjelpsordningen har er å rekruttere støttepersonell. Her vil pensjonister kunne være en viktig ressurs. Det synes bare så vanskelig å få dem ut av godstolen – så her har vi en oppgave.
Jeg vil imidlertid si til dere, enten dere er pensjonister eller ikke, skulle det flagges behov for støttepersonell til leksehjelpsaktiviteter i ditt distrikt så bør dere vurdere å melde dere til tjeneste, dersom dere har anledning.
De unge kommer ofte hjem fra skolen til et tomt hus, og vi gir dem et godt og nyttig alternativ inntil foreldrene kommer hjem fra jobben.

Ha en fin dag.

8 kommentarer
    1. Så flink du har vært og er :)) Ja det er dessverre mange barn og ungdom som kommer hjem til tomt hus og også andre som kanskje ikke har foreldre som verken kan eller vil hjelpe med lekser, da er det flott hvis noen frivillige trør til.
      Så kan man jo diskutere lekser i det hele tatt, om det burde være nødvendig ? jeg ser kanskje på det som et symptom på at de ikke får nok tid på skolen til de enkelte fag. Litt lenger skoledag kanskje og ingen lekser.

    2. All ære til alle leksehjelpere!!!
      Lekser, spesielt i ungdomsskolen, er på en måte forberedelse til videre studier. På høyskoler og universiteter står INGEN og sier hva du skal gjøre. Der er det forelesninger og pensumlister som gjelder, verken mer eller mindre. I videregående er det litt avhengig av hvordan læreren legger opp løpet, men der har man iallefall en og annen prøve som viser hvor man ligger hen i løypa. De som driver med leksehjelp er viktige for ungdom, selvfølgelig faglig, men også menneskelig. Å BLI sett og å FÅ hjelp er viktig. Siden jeg jobber hovedsaklig som nattvakt er det ferdig middag på bordet når folk kommer hjem, og ofte blir det spontanbesøk ved middagsbordet, spesielt av en av Tenåringens kamerater. Han bor sammen med en av foreldrene, og denne voksenpersonen jobber mye og er veldig sosial. Jeg har ingen karriere, men jeg har (etter eget valg) et kjøkkenbord :o)
      Ha en riktig fin fredag.
      -klem-

    3. Må bare si at jeg synes det er et fantastisk tilbud og jeg ser at det går diskusjon om hvor vidt lekser skal gis.
      I de to årene på vidergående min datter går på nå har det vært minimalt med hjemmearbeid så vi har ikke følt så mye på dette,tror nok noen lærere legger det opp forskjellig.
      På barneskolen er det et bra tilbud om leksehjelp etter skoletid, ungdomskolen derimot hadde nok trengt mange som deg:))
      Ha en trivelig dag:)

    4. Solkro.blogg.no:Barneskolen har bare et organisert leksehjelpstilbud fra 1. til 4. klasse. Ut over det fins ikke organisert offentlig tilbud. All leksehjelp for elever fra og med 5. klasse og oppover er basert på frivillig virksomhet. I alle fall, det er kjekt og til dels sosialt å være med på dette opplegget – kan trygt anbefales for andre. Ha en fin dag.

    5. hestiaverden:Du har flere gode poenger, synes jeg. Poenget med å bli sett og få hjelp merker vi som behov på hver leksehjelpsøkt. Jeg er sikker på at det at du er tilstede og har mat til dem som kommer og kanskje litt sosial kontakt med ungdommen er positivt og motiverende for dem.
      Takk for flott innlegg, og ha en fin dag videre.

    6. Sirdalsrypa:Takk for fint innlegg. Det er jo motiverende for oss som holder på med dette å få positive tilbakemeldinger, det får vi også fra de mange foreldre som kommer i kontakt med oss.
      Jeg har registrert at der foregår en diskusjon om leksebruk. Det er flott, men læring er trening, derfor anser jeg leksearbeidet som nødvendig trening. Man får basiskunnskapen først og må så selv øve denne inn etterpå. Om denne treningen skal foregå i skoletiden eller etterpå må politikerne si noe om. Min personlige mening er at når det nå snakkes om å forlenge skoledagen med inntil to timer så må disse timene benyttes til trening eller leksearbeide på det man har gjennomgått tidligere om dagen.
      Uff dette ble visst en lang tirade, men jeg brenner for dette så da blir det lett mange ord. Ha en fin dag.

    7. Det er godt å se at noen bryr seg. Spesielt når det er noen som setter unge mennesker i fokus istedenfor å henge seg opp i prinsipper og hva man selv i utgangspunktet mener. Det er alltid forskjell på teori og praksis, og f.eks. mennesker som er involvert i leksehjelp skulle blitt spurt til råds når man skal ta avgjørelser ang. læring.
      Håper du kom deg til by’n og fikk spist kinamat for det er utrolig godt!
      Måtte lørdagen bli god.
      -klem-

    8. hestiaverden:Det ble endring i planene for en av mine venner ringte og jeg fikk tak i to tre flotte torsk. I dag blir det så torskemiddag for hele storfamilien. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg