En vindstille lørdag

Ettersom det sist lørdag var helt vindstille og Vårherre hadde skrudd igjen vannkrana fikk fruen mannen sin ut av godstolen og med på en tur til byen.

Det første vi såg når vi kom ut av parkeringshuset var et blikkstille Lungegårdssvann, slik har det ikke vært på måneder. Bildet er tatt opp mot Den Nationale Scene som ligger bak trærne, lengst borte.

Jeg måtte også ta et bilde av den flotte nye Gulatings Lagmannsrett. Se hvordan den bygningen avdemper det voldsomme inntrykket byens rådhus, i bakgrunnen, ellers ville ha gitt.

Dere kan forresten se det hele her i et litt større perspektiv sammen med statuer av to av byens store menn, nemlig Edv. Grieg og Chr. Michelsen (på den høye sokkelen).

Jeg måtte også få med meg et bilde av byens gamle rådhus bygget i 1558.
Det ligger like ved siden av den gamle brannstasjonen som var i bruk helt til for et par år siden.

Den gamle brannstasjonen ble, iht wikipedia bygget i 1888.

Her står Edv Grieg foran den gamle telegrafbygningen. Gjett hva den bygningen brukes til nå. Til kjøpesenter selvsagt!
Vel, dette var noen glimt fra byens sentrum. Alle disse bygningen ligger innenfor en radius på 2 – 300 meter, altså -lett tilgjengelig.

Ha en fin dag.

7 kommentarer
    1. Ja, det er merkelig hvor vakkert alt blir når det er vindstille. Da vi landet på Karmøy i går var jeg helt forbauset over at det ikke blåste full storm.
      Flotte bilder!
      Ha en fin mandag!

    2. fruensvilje:Enig, de gamle bygningene har så mange fine detaljer. Hvis en tar seg til til å se etter kan en finne mange vakre gamle fasader, ikke bare betong, stål og glass. Ha en fin kveld.

    3. jegerfritilhva:Takk. Som pensjonist har jeg litt tid til å tusle rundt og betrakte detaljer. Det kommer kanskje mer etterhvert. Ha en fin kveld.

    4. Jeg har ikke lagt merke til hvor godt lagmannsretten passer til rådhuset før, og når jeg tok bussen til jobb i går så jeg skikkelig etter. De passer jo fint sammen! Og som du sier så demper lagmannsrett bygget ed rådhuset ganske kraftig. Tenk at du legger merke til sånn i hverdagen 🙂 Tror jeg må begynne å løfte blikket litt mer når jeg ferdes i sentrum.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg