En hobby skal alle ha…

Ja, det sa en ungdom til meg på en bussholdeplass en gang. Han var neppe som andre ungdommer, men for å holde konversasjonen spurte jeg han om hvilken hobby han hadde, “Jeg kjører buss.” var svaret.

Jeg har gjennom livet hatt mange interesser, men fra barndommen ble samling av frimerker noe jeg drev med tidvis i lange perioder. Som kjent er ikke spørsmålet; “Vil du bli med hjem å se på frimerkesamlingen min?” noe effektivt sjekketriks så frimerkehobbyen ble nok lagt tilside i sjekkeperioden av livet, haha.

Jeg skal ikke utbrodere så mye om min samlig, eller skal jeg heller si samlinger, men min norske samling er etterhvert relativt komplett fram til år 2000. Da la jeg hobbyen mer eller mindre på hylla. Ellers fins det småsamlinger fra alle de skandinaviske landene.

Nå anser jeg at denne hobbyen er utdøende da frimerker nesten ikke finnes på noe annet enn julekortene, og det meste av privat korrespondanse foregår gjennom e-mail og SMS. Utrolig nok kommer det ut mange nye frimerker hvert år, men fåglane vet hvem som bruker disse.

Jeg kikket litt på litt av samlingen min for noen dager siden, og her er noen eksempel.

Her er noen av senere års frimerker som jeg har fått på julekort.

Noen av de første norske merkene til venstre.

Så et albumblad fra en ferskere del av samlingen.

Sikkert ikke så interessant for mine lesere, men i morgen skal jeg prøve å beskrive hvorda jeg kom unna fruens lavkarbodiett.

10 kommentarer
    1. Jeg har også samlet på frimerker, ja jeg har det fortsatt, men de blir sjelden sett på og som du sier så er vel hobbyen for utdøende å regne. allikevel artig med frimerker fra land som ikke finnes lenger og så liker jeg mange av de gamle norske 🙂
      Så du slapp unna fruens lavkarbo hihi ikke si det så gubben min hører da !!

    2. Samling ja… hvor skal jeg begynne? Hadde frimerker, prøvde sjekketrikset med de, vil du slikke bakpå mine frimerker he he he. Så samlet jeg på lightere, glansbilder, servietter, ølbokser, musikk (LP vinyl) Parfymeflasker, belter, sko, solbriller. Nå i dag har jeg bare 2 ting jeg samler på; for uten støv he he. DVD filmer og små flasker med alkohol. Film samlingen er nå muligens oppi rundt 2000 filmer (samlet med serier) små flaskene ca 350 ulike med innholdet inntakt 🙂

    3. ha ha så fruen har prøvd å lokke deg på lavkarbo:))det blir interesant å lese hvordan du lurte deg unna:))ikke hadde min gubbe sagt nei takk til egg og bacon hi hi.
      Du skal se det att frimerkesamlingen din en vakker dag blir verdt en hel masse:))ja siden det er en utdøende rase

    4. Sirdalsrypa:Joda, det kan være en lærerik hobby, for frimerkene illustrerer på mange måter et lands kultur og historie.
      Til lavkarboopplegget, der må du holde gubben unna bloggen min om han skal holdes unna “knepene”, haha.

    5. sisselfish:Jasså vi har kanskje litt av samme “samlemanien”. Vel, her som hos deg har det avtatt med årene, men artig var det når jeg holdt på.
      Imponerende film og flaskesamling du har.
      Jeg samlet også en stund på småflasker, men innholdet hadde en tendens å fordampe, så jeg gav opp det prosjektet. Tomme småflasker er vel ikke fullverdige samleobjekt.?

    6. fruensvilje:Hold gubben unna bloggen min om du ikke vil at han skal få knepene av meg. Nå er jeg tilbake på høykarbo – i alle fall til julekakene er borte, haha. Ha en fin kveld.

    7. Verden er i forandring, og de vakre frimerkene er kanskje snart en saga blott. Men det som er anda verre er at brevene forsvinner også. Hvor skal våre fremtidige historikere hente stoffet sitt. Tenk på brevene fra Bjørnson, Ibsen , Hamsun, osv. Det meste av det som skrives i dag vil før eller senere havne på en crashet PC-disk. Men etter som Maya-kalenderen ikke går lengre en til 2012, så trenger vi ikke tenke på det.
      Men ha en god natt, og ikke la slike tanker ødelegge nattesøvnen.

    8. Pedro:Ja, du har rett. Jeg sliter med å få tak i noe så enkelt som en VHS-spiller. Der stopper det for meg.
      Ettersom backuprutiner sies å være utslag av feighet så ser jeg ikke bort fra at du har rett mht oppbevaring av den digitale korrespondansen.
      Vi får satse på en rolig natt begge to!!

    9. Snakker om sola………
      Det er ikke ofte lengre jeg får post på jobben min da omtrent alt av korrespondanse går via epost. Men forrige dagen fikk jeg et rekommandert brev fra en av våre sjøfolk som bor i Kaliningrad, Russland. Konvolutten var påklistret ikke mindre enn 13 frimerker, så hvis det skulle være av interesse for deg kan jeg sende den til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg