Julens bokfangst…


Gubben hadde kommet med bokønske som julegavetips, og bokgavene strømmet inn.
Her var krim, og det har jeg stor sans for på regntunge vinterkvelder.
Så fikk jeg to vakre bøker om Hurtigruta, om leida nordover og stoppestedene. Jeg vil påstå at en av disse bøkene er must dersom man planlegger en rundtur.
Den siste boka, Mørkets rike, er kanskje den mest interessante. Den handler om livet i Nord-Korea, fortalt av folk som har hoppet av fra regimet. Livet der fortoner seg helt absurd, og man blir sittende igjen med tanker om hva som får folk til å godta den umenneskeligheten  de blir utsatt for.
Visste dere forresten at “den store guden” anbefaler at kvinner ikke gifter seg før de er 28 år og menn før de er 30 år. Vet dere og hva en anbefaling betyr i Nord-Korea?!?!
Boka er jo ekstra aktuell nå som de begraver ett av sine overmennesker, Kim Jung Il.

Ha en fin dag.

10 kommentarer
    1. God dag i rmjulen 🙂
      Ja det var spennende bøker må jeg si, kan vel si jeg fattet stor interesse om Nord korea nå i disse tider. Jeg vil tro en anbefaling som du nevner er det samme som tvang vil jeg tro. Stakkars mennesker som vet svært lite (ingenting) om landene rundt om i verden. For et diktatur helvete de må ha. Som man sier; det man ikke vet har man heller ikke vondt av. Ønsker deg en fin dag videre, håper du kommer tilbake med hva du syns om den boka.
      Klemz Sissel

    2. sisselfish:Jeg har faktisk tenkt å gi en omtale av boken når den er gjennomlest, men jeg kan allerede nå anbefale boka. Den virker å representere et ærlig forsøk på å beskrive forholdene i landet av folk som har følt dem på kroppen. Ha en fin dag.

    3. Mørkets rike var et godt tips. Etter at landets diktator døde har jeg søkt etter stoff om dette mystiske landet som jeg visste lite om fra før. Sikkert spennende lesning, lykke til og kos deg med bøkene dine! 🙂

    4. ernashus:Jeg vil nok anbefale denne boken da den, på en måte, må kunne sies å representere stemmene innenfra, og således ha en relativt høy troverdighet. Ha en fin kveld.

    5. Jeg har interessert meg for fenomenet Nord-Korea i 15-20 år. Det førte til slutt til at jeg besøkte landet for to år siden. Nord-Korea er galskap satt i system. Det var som tiden var skrudd 50 år tilbake i tid da jeg landet i Pyongyang. Nord-Korea er så godt som hermetisk lukket. Strømmen av avhoppere er imidlertid økende og vi får et stadig større innblikk i hva som foregår. Mørkets rike er den første boka om dette på norsk. Her er forøvrig et innlegg av forfatteren på Oslo freedom forum tidligere i år.
      http://www.youtube.com/watch?v=yUkW8ZiMHCs

    6. Sveinung:Dette er en kjempebok som jeg føler gir godt innblikk i de umenneskelige forhold som råder i N – Korea. Igjen takk for boken som jeg leser med stor interesse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg