Er det ikke snart nok ..?

Nå har vi, i snart 14 dager,  hatt kontinuerlig storm, regn og torden, og det hele har toppet seg med to – tre orkanbyger. Dette har satt igang ødeleggelser her på Vestlandet som vi knapt kunne tenke oss var mulig.

Trær som knakk som fyrstikker over hus, over biler og over strømnettet vårt. Dette har medført at titusenvis har vært uten strøm i dagevis. Telenettet har vært nede, og fremdeles – etter 60 timer – er det over 5000 som er uten kontakt med omverden.

Så er det alle jordrasene som har oppstått etter det massive regnværet vi har hatt. Folk har tapt sine hus og/eller fått ødelagt sin levevei (jordbruket).

Hva kan man så gjøre når ødeleggelsene herjer, og en ikke kan få meddelt seg til omverden fordi strømmen er borte, telefonen er død og bilen stoppes av et ras nede i veien. Såvel de skadelidte som evt bergingspersonell sitter i den samme fellen. Infrastrukturen er ute av drift, og dermed fungerer ikke nødrutinene i vårt sårbare samfunn.

La meg med en gang si, rednings – og rydde personell står klar til å gjøre en innsats, men hva hjelper det når det viktigste hjelpemidlet – infrastrukturen ikke virker.
Det er først og fremst viktig at strømnettet vårt er oppe og går, og her har selvsagt nettleverandørene et ansvar – ikke for å være usårbar overfor et dommedagsvær, men for å hogge brede nok skogsgater slik at trær ikke ramler ned på linjene – bedre dimensjonering av kraftmastene er også deres ansvar.
Så skal selvsagt det flotte mobilnettet vårt tåle at strømmen forsvinner. Har de ikke hørt om batteribackup og nødaggregat der i gården. Det man får høre fra den kanten er at en slik backup vil koste en milliard. Ja, tenk – det er under 10% av overskuddet i 2010, som – etter sigende – var på 14 mrd. Ja, bunnlinja er viktig, vet dere, i alle fall vet bedriftene å snakke om det.
For å sikre  basiskommunikasjonen ved slike store hendelser må en gå til anskaffelse av satelitttelefoner på strategiske steder i kommunene for å sikre nødkommunikasjonen.

Etterpåklokskap, seier dere ? Nei, bedre sikring av strømtilførsel og kommunikasjon må være overordnet bunnlinja i regnskapet og statens higen etter å håve inn avgifter på basistjenestene våre. Forresten så er det vel vi brukere som sikrer bunnlinja til statsbedriftene i alle fall

Jeg håper inderlig at siste ukenes stormnetter og hendelser tidligere i år nå kan åpne både politiske, byråkratiske og økonomiske øyne for verdien av å oppretthgolde god beredsskap – OG SÅ GJØRE NOE MED DET.

Lykke til!!

 

8 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg,vi fikk nettopp nettet tilbake men fortsatt er vi telefonløse på tide å få ryddet vekk noen av disse høge grantrea langs linjene.

    2. Veldig enig!
      Bor i Møre og Romsdal og var selv rammet av to lengre strømstans, kjenner folk som har vært uten strøm og varmtvann i 3 døgn.
      Dette er bare tragisk i “rike” Norge, verdens beste land å bo i.

    3. julibakken:Enig, så lange strømstanser skulle vært helt unødvendige, men når pengestrømmene bare renner forbi Vestlandet og inn til hovedstaden blir nok resultatet slik dere opplevde det i romjula.
      Håper at det blir orden på infrastrukturen snart. Ha en fin kveld.

    4. “Durch Schade wird man klug, aber selten reich” heter det visst, og det tror jeg de fleste erfarer denne gangen også. Rikdommen har nok nettselskapene fordelt til sine aksonærer for lengst, i stedet for å holde linjenettet oppdatert. Nå tar vel en eller annen direktøren ansvar og går sin vei, sammen med sin bonus og etterlønn.

    5. Pedro:Så sant – så sant. Skjegget i postkassen er det, som vanlig, kundene som sitter igjen med. Direktørene raker seg med barbermaskiner av gull. Dere må ha en dag fylt med strøm og summetone.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg