Luciemesse…


Google arkiv

Dagen er til minne om Sankta Lucia fra Cicilia (286 – 304). Hun ble drept for sin kristne tros skyld under keiser Diokletians forfølgelser.
Mange legender er skapt etter Lucia. Hvordan hun ble forfulgt, hånet og tilslutt drept. Det skrives også at øynene hennes var spesielt vakre, og at hun hadde usedvanlig mange friere som hun pga sin kristne tro avviste.

iflg mine kilder om den moderne Lucia-feiringen skal barna på denne dagen stå tidlig opp og servere mor og far frokost på sengen. Den eldste skal ha hvite klær, krans i håret og lys i hånda. Lyset skal jage bort onde ånder.
Lussekattene som vi kjenner godt ble også servert ved denne frokosten. Visste dere forresten at rosinene i Lussekattene symboliserer øynene til Lucia.
Lussi er en fornorskning av navnet Lucia. Lussi er iflg vår tradisjon et minne om at julen ikke bare er spising, drikking og gavefester.
Hun spiler en viktig rolle på natten til denne dagen, hun er et slags arbeidstilsyn som passer på at folk ikke lurer seg unna tradisjonene. Hun refser også barn som ikke har oppført seg bra.

Lussi langnatt var en natt da folk og fe måtte passe på seg og sitt. Ingen barn måtte være ute etter mørkets frembrudd. Folk vernet husene sine med å sette opp tjærekors og redskap av stål ved alle dørene. Trekors ved brønner og jødslehauger!
Lussi langnatt er dradd inn i den norønne mytologien ved Oskorsreia som kom på visitt den lengste og farligste natta i året. Motgift mot trolldommen var også bl a kniv under sengen, hestesko over dørene etc.

Huff, nå beveget vi osss visst langt bort fra den søte Luciapiken og resttradisjonene vi har beholdt fra denne tradisjonen i dag. Jeg observerte forresten at i Sverige ville noen i likestillingens navn ha en gutt som Lucia.
Det er vel å strekke likestillingsdebatten litt langt.

Kos dere med Lussekattene!

10 kommentarer
    1. Grete:Oi. det var en ny variant – den har jeg ikke smakt. Sennep og sylte på lefsa, det høres utrolig ut, men jeg ville absolutt ha prøvd det – spørs om sjefen i huset her har samme mening, men hun skal jo absolutt ha sirup på raspeballene, så da så!

    2. Så her lærte jeg masse nytt jeg som ikke har feiret lucia før:))Så barna skal servere frokost til foreldrene,hmmmmm hva sier jeg da til sønnen som fortsatt ligger i sin seng?og mor har både vaska klede baka og støvsugd:))
      Ser over her att fruen i huset skal ha sirup på raspeballane,det hadde vi også i min oppvekst:))og fortsatt vil jentene våre ha det:))

    3. fruensvilje:Det er vel like greitt at frokosten ikke serveres på sengen, kan lett bli mye søl. Ungdommen sover lenge her også, men dataen ut over kvelden krever sitt.
      Tilbehør til raspeballene kan være så mangt , skjønner jeg, og smak og behag varierer fra landsdel til landsdel – slik er det bare. Ha en fin dag.

    4. Der jeg kommer fra spiser vi lefse hele året og spesiellt i jula med egentlig alt på ikke bare sylte og sennep. Til lutefisken f.eks er det mange, inkludert meg, som legger fisken i lefsa med smør og sennep :))

    5. Lefse med sylte og sennep spiser vi hos oss også, det smaker veldig godt!!
      Raspeballer har jeg smakt, men det er ikke noe vi bruker her.
      Vedrørende Lucia innlegget ditt, så hadde jeg ikke hørt om dette før. Trodde egentlig “Lucia-styret” kom fra katolske Spania jeg, for det var der jeg opplevde det første gang. Og Gran Canaria påberoper seg at Lucia levde i en landsby der – akkurat nå husker jeg selvfølgelig ikke navnet lengre, men det var også der jeg første gang stiftet bekjentskap med feiringen som å gå i tog og ha lys på hodet. Da var det de svenske reiselederkollegaene mine som satte i gang feiring for turistene, og vi arrangerte turer opp til denne landsbyen hvor det var store feiringer. Kommer nok på navnet etterhvert.
      I min oppvekst hadde jeg ingen Lucia-feiring som jeg kan erindre (finere ord for ikke så skrive huske/glemme en gang til). Ha en fin 13ende Desember.

    6. Nå skal du ta en titt ut av vinduet. Der ser du været i hele januar, og i morgen vil du se været i februar. Opplysningen har jeg fra Aftenposten, og da vil jeg tro at det er korrekt.
      Ha en fin dag i storm og blest med dine Lussekatter!

    7. Pedro:Ja, her er det bare å utruste seg med ull og “vømmøl” og la det stå til. Det er også sagt at slik været er i dag vil det bli helt fram til julaften. Da blir det i alle fall ikke en hvit jul. Ha en fin kveld.

    8. Mojita:Nei, raspeballer er nok mest en vestlandsgreie. I min tid i Oslo, for 40 år siden, var det fast raspeballedag hver torsdag på Gildevangen i Pilestredet, men stedet og raspeballene er antakelig borte nå.
      Ang. Lucia-legendene så har vel de sitt opphav flere steder, men den opprinnelige Lucia var nok fra Italia. Også her i landet var det klare sammenhenger mellom Luciafeiringen og Åsgårdsreien i den norrønne gudelæren.
      Sikkert er det at det finnes mange og velskrevne legendeberetninger om Lucia og feiringen av henne.
      Jeg var en gang med i en Luciafeiring, men som gutt var jeg kun autorisert til å holde et lys og synge en sang!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg