Dei vil alltid klaga og syta……

I dag er det min tur. Nå har vi såvidt fordøyd Berit med bulder og brak, så kommer det fordundre meg noen etterkommere av henne. Visstnok ikke så sinte men det er jaggu ille nok med lavtrykk, storm og regn som ligger som et perlekjede utover i Nordsjøen. Det er sannelig ikke edle perler i dette kjedet som blir tredd nedover de sønderrevne paraplyene våre i denne førjulsmåneden.
Jeg som hadde tenkt å besvære meg over vårt aksellererende kav og mas for å få kommersialisert jula så godt som mulig må nå justere kursen inn mot uværsriene som, i disse tider blir kystbefolkningen til del.

Men jeg har, som de fleste av dere funnet ut at klagesang over saker vi ikke kan påvirke er ganske fåfengt, og bare til indremedisinsk bruk, så jeg tenker heller på årets fisketurer og på timene da fisken slett ikke ville bite på agnet mitt.

Av og til ble neste alt prøvd, røde fluer, sorte fluer, glitrende fluer, men ingentig nyttet. Så gjensto det bare en ting å prøve, nemlig Pariserloff. Og vips, fisken satt på kroken!!


En annen sak jeg funderer på når jeg druknende lever med mine deprissive regntanker er, om vi har så stor grunn til å klage. Hva med dem som må leve med tørke og varme og en uttørret og utarmet jord mens avlinger og husdyr tørker inn og dør.
Nei, vi er ikke alene, og vi har ressurser til å holde hodet over vannmassene som kommer.

Kjenner dere noen som ikke er lei seg for disse fuktige førjulstidene? Jo. NVE, for nå fylles alle vannmagasin til NVE’s store glede, og fyller eiernes allerede sprekkeferdige lommebøker. Billigere strøm, seier du. Nei, vet du hva. Vi er da integrert i et europeisk kraftmarked og da må prisene settes etter det markedet, må vite.

Ha en solfylt adventstid.

8 kommentarer
    1. Ja, det er vått, grått og stormfullt. Søndagen var ille, men jeg synes også det er spennende med mye vær. Måtte si til mannen min på søndag at jeg har nå bodd i Nord-Norge hele livet, men maken til uvær tror jeg nesten ikke jeg har opplevd som her på Vestlandet.
      Vi kan ikke gjøre noe med været, men måten vi tar det på. Prøver iallefall å ikke deppe pga. det.
      Ha en fin dag!
      Tina

    2. vestlandsfrue:Neida, må ta været som det kommer – en god bok er ikke å forakte i dårlig vær – i alle fall når en er pensjonist og kan holde seg inne. En trøst er det du skriver om at været her kan måle seg med det du er vant med fra nordligere breddegrader. Ha en fin dag.

    3. Det finnes ikke dårlig vær vet du, bare dårlige klær.. Sant som du sier, vi har egentlig ikke noe å klage over. Vi har verken jordskjelv, tsunami eller vulkanutbrudd, så litt vann tåler vi. Ha en flott dag! 🙂

    4. må nok si att jeg har vært glad for å være hjemme idag og jeg har vært inne:))og jeg har kosa meg:))likte den fiskemetoden din:)hva slags fisk fikk du der da?
      Vi får nok være glade over dagene uansett vær,som du skriver så er det motsatte mye verre.
      Ønsker deg en fin kveld

    5. fruensvilje:Takk for hyggelig kommentar. Den fisken du ser på bildet er antakelig en karpesort. Den svømte i sjøen under en restaurant vi besøkte på Lanzarote. Det ble kastet ut en loff som en kan se at den spiser.
      Ha en fin kveld.

    6. ernashus:Jada, vi tåler litt vann, og dersom det blir for vått for oss kan vi jo holde oss inne. Vi får håpe på bedring når det nærmer seg jul- Ha en fin kveld.

    7. JA – strømprisene og privatiseringen av Norges naturressurser var fullstendig galskap. Det neste blir vel oljen. Tenk om vi kunne ha privatisert regnet du, og eksportert det til Afrika for eksempel.

    8. Mojita:Genialt! Den muligheten hadde jeg ikke tenkt på. Da kunne våre myndigheter fått enda mer penger til å sylte ned i, etterhvert verdiløse statsobligasjoner. Bygging av infrastruktur her hjemme er fysj og fy, vet du. Ha en god dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg