Alice Asplunds mareritt…


Bilde fra Google.

 

Alice Asplunds mareritt.

Jeg vil ta opp og si min mening om den ulykksalige hendelsen som Alice Asplund var utsatt på under en millitærøvelse tidligere i høst da hun måtte kle seg naken og bade og foreta intimvask sammen med 30 mannlige medsoldater.La meg med en gang si det. Jeg ville hatt de samme reaksjonene dersom jeg hadde blitt beordret til samme behandlingen som Alice som eneste mann sammen med 30 jenter.Dette har noe med å overstige verdighets ? og imtimgrenser, og det har ikke minst med respekt for andres verdier å gjøre. Da skal en trø meget varsomt selv om man er i opptrening for kamp og forsvar.
Jeg tror for øvrig at de aller fleste tar ansvar for egen intimhygiene selv i vanskelige situasjoner.
En forsker avdekker det som vi alle vet, at det fremdeles finnes en machokultur i forsvaret, hvor muskler og røffe uttrykksformer er toneangivende. Den samme forskeren mener at denne kulturen er sterkt medvirkende til at forsvaret sliter med å nå målet sitt om 20% kvinner i uniform.Tiden med total underkastelse for befalets machoistiske påfunn og beordringer bør definitivt være forbi, og befal med slike ideer bør lukes ut før de gis personellansvar.Nå ser det heldigvis ut til at forsvarsledelsen tar saken alvorlig, men jeg ønsker å se resultater på kort sikt og ikke bare prat. Det er da ikke betryggende at angjeldende befalingsmann er tilbake på sin jobb, han bør suspenderes og senere fritas for personellansvar i forsvaret.
Tilslutt vil jeg si at Alice er en tøff og oppegående jente som fortjener all honnør for at hun fikk satt fokus på og avdekket denne ukulturen som dessverre fortsatt råder i enkelte av våre miljøer i forsvaret.
Beklageligvis, men høyst forståelig, avslutter hun sin karriere i forsvaret. Kvinner som henne har vi absolutt bruk for der.

 

5 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg! Det er så bra at Alice turde å fortelle dette, men meget betenkelig at dette befalet får fortsette sin utøvelse av makt. For dette er maktmisbruk! Jeg har selv vært kvinne i Forsvaret og vet at slike befal finnes, men jeg trodde at de hadde kommet lengre idag. Denne hendelsen er absolutt ikke med på å rekruttere kvinner til Forsvaret, tvert imot. Ønsker deg en fin fredag! 🙂

    2. ernashus:Nei, på enkelte områder må nok forsvaret prøve å nærme seg vår tid. De er flinke på teknologiområdet, men eksemplet viser at de henger kraftig tilbake når det gjelder de menneskelige relasjonene. Jeg har selv vært sivilansatt i forsvaret i 25 år, og i mitt miljø opplevde jeg at vi hadde gode relasjoner, men så var vi et stykke unna den såkalte spisse enden. Ha en fin dag selv.

    3. Jeg må si at jeg er helt enig. “Den som tier samtykker” ble det iallefall her 🙂
      Jeg hadde følt det som et stort overgrep hvis noen hadde tvunget meg til å kle av meg og bade alene foran 30 menn, på samme måte som jeg tror ingen gutter ville likt å være i en omvendt situasjon.
      Jeg skulle ønske at hun hadde fått mulighet til å ha på seg undertøy. Da mener jeg ikke at guttene skulle badet nakne, og hun skulle hatt undertøy, men at alle badet med undertøy.
      Likestilling handler ikke om å være kompromissløs på at menn og kvinner er 100% like, for det er vi jo ikke! Det er en forskjell, og det synes jeg det burde tas hensyn til, uten å lage noe stort nummer ut av det.
      Vet at militærblogger Supermarie tok opp dette, og jeg er enig med det hun skriver. Det er lov å vise skjønn. http://www.supermarie.net/?p=10794
      Jeg synes at undertøy burde vært normen når det er både jenter og gutter tilstede, og det bør de fleste jenter være komfortabel med. De dekker jo omtrent like mye (om ikke mer?) enn bikiniene vi sprader rundt i om sommeren.

    4. A:Takk for flott kommentar som jeg er helt enig i. Når slike situasjoner oppstår må det finnes løsninger som sikrer at integritesgrenser ikke overskrides. Som tidligere skrevet, her har Forsvaret tydeligvis en vei å gå.
      Ha en fin week-end.

    5. Da jeg var i forsen på tidlig 90 tallet var det felles bading for men og kvinner. Vi hadde voksne befal og de ba oss bade med klær på. At kvinnene vrengte av seg klærne rett i vinkel mot oss gutta så var det befal omkring oss som hadde overblikk, hvem som vendte blikket mot kvinnene. Merket de det så ropte de høyt navnet til den gjaldt og ba dem vende blikket den andre veien. Befal kan godt bli voksne før de beordrer en slik hendelse i fredstid !!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg