Smalahåvefortsettelse.

Jeg lovet i går at dere skal få ta del i prosessen med preparering av hodene. Men først skal vi selvsagt ha ekte (og sterkt) vossabrygg fra gamle drikkekar.

Drikkekaret kalles for ei “Kjengje”.
Det ble oss fortalt at man spurte aldri om prosentstyrken på ølet. Her var det andre målekriteria som galdt. Ølet var først sterkt nok da det ble tre slagsmål på flaska.

Her svis hodet på gamlemåten, over en varm grill. Formålet med sviinga var først og fremst å svi og børste bort ulla/pelsen.

Her er svieprosessen automatisert. Dere kan se hodet inne i gassflammen. Denne maskinen er den eneste i verden som er produsert til formålet. Et hode blir ferdigsvidd på 7 minutter.

Så blir hodene vasket, renset og pakket.

Bare 4 timers koking gjenstår før det kan serveres med någå attåt.

6 kommentarer
    1. ja ja :))det er noe med dette att maten stirrer på deg:))trur eg var for ung da eg måtte spise det,kanskje eg hadde tenkt annerledes om eg fikk det servert idag

    2. fruensvilje:Du er inne på noe der, det er nok en liten barriere å overvinne å spise smalahåvet. Jeg kan bare si at det smaker langt bedre enn man skulle tro.
      God helg.

    3. Jeg har faktisk aldri spist smalahove, men det både ser og høres veldig godt ut !! Nå bør vel det sies at jeg har vært med på/og holdt på med hjemmeslakting fra jeg var jentunge og har laget hodesylte sjøl i mange mange år, så at maten stirrer på meg gjør meg med andre ord ingen ting :))

    4. Grete:Høres ut til at du er klar for et smalahåvelag. Det viktige er å koke det lenge nok og evt å vanne det litt ut på forhånd, men det er normalt ikke nødvendig. Ja, og så er det fuktige tilbehøret viktig. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg