Smalahåvefest er ikke et måltid for matpyser.

Min kones tidligere arbeidsgiver har en aktiv seniorklubb som som årlig arrangerer flere turer til såvel utland som innland.
I går gikk turen til Voss og til Ivar Lønes produksjonsbedrift for smalahåver. 90.000 hoder blir produsert på gården der, i tillegg til at der fins en restaurant eller gildehall hvor vertskapet serverer solide smalahåvemiddager.

En flott turbuss tok 62 smalahåvehungrige pensjonister til Voss til Ivar Løne.

Veien er lett å finne, for stedet er skiltet ved riksveien. Som man ser så beiter råvarebeholdningen i bakkene ovenfor bedriften.

Vi ønskes velkommen av en steinstatue som angir hvorfor vi er på stedet, nemlig, smalahåvet.

Alle får seg en sup heimabrygg til velkomst, også fruen.

Ivar Løne himself er både servitør og kjøgmester. Han orienterte om gamle bruksgjenstander på gården og fylte orienteringen med saftige historier.

Så kom delikatessene på bordet, ikke sant ?

Med poteter, kålrabistappe, akevitt og heimabrygg til ble dette etterhvert et livlig selskap.

Som dere kan se er også bestikket designet spesielt for matretten. Det samme galdt drikkeredskapen.

Til kaffen var det “verdens beste” og konjakk, og alle synest at det hadde vært et godt måltid. Og merk dere, bare tre av 62 valgte bort smalahåvet og tok heller pinnekjøtt.

Selvsagt fikk alle sin diplom ved måltidets slutt.
Overrask din bedre halvdel med et malahåve.
I morgen kommer litt om prosessen fram til middagsbordet.

12 kommentarer
    1. Aldri smakt det, men jeg er helt sikker på at jeg hadde likt smaken. Men å få det hodet på tallerkenen da.. Ja, ja, med et par akevitter først hadde det sikkert gått greit. Ha en riktig fin ettermiddag 🙂

    2. ernashus:Ja, du vet at det kan være synet som bremser appetitten, men jeg kan skrive under på at det smaker godt – minner om pinnekjøtt. Akevitt smører på smaksopplevelsen også. Ha en fin dag.

    3. Kjøttet på kinnet så rett så fint ut da, men svoren og ikke minst øyet hadde jeg holdt meg unna.
      Det stemmer nok at utseende har litt å si likevel…….. for førsteinntrykket da, men smaker man så blir man som regel overrasket til det positive tenker jeg (prøver meg på litt dobbelbetydning her da ;o))

    4. Vi fikk den lille fornøyelsen å berge et av Løhnes nyfødte lam i påsken. Det hadde forvillet seg ut på hovedveien og var svært forvirret. Løftet det inn bak innhegningen igjen og ga beskjed til Ivar Løhne om det.
      Du spiste vel ikke opp det lammet jeg berget?

    5. Mojita:Det var faktisk mørt og godt alt, koketid fire timer gjør susen. Mht dobbeltbetydningen så kan kanskje mange angre på at de lot førsteintrykket styre sitt valg.
      I morgen vil jeg orientere litt om prepareringen av hodene. Kanskje best å ligge unna den om du planlegger å smake på delikatessen en gang. Ha en fin kveld.

    6. fruensvilje:Nei, smak og behag kan ikke diskuteres, men vi oppdaget at den lange koketiden hadde avgjørende innflytelse på smaksopplevelsen. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg