Byvandring…

Her kommer noen få bilder fra min korte byvandring forrige uke.

Et skråblikk på det flotte teateret vårt, Den Nationale Scene. Som man kan se setters Ibsens Gjengangere opp der snart. Da blir det nok et teaterbesøk.

Henrik Ibsen har vært en av de tidligere teatersjefene ved teateret. I dag er det Bjarte Hjelmeland som, etter min mening har gjort en flott jobb både som sjef og som skuespiller.
Denne statuen av Ibsen er ikke helt etter min smak, det ser nesten ut til at hodet står på en tønne – men smak og behag……

Nordahl Grieg har også fått sin statue i teaterlunden. Han har også gitt navnet til byens mest moderne videregående skole. Den har jeg omtalt i et tidligere blogginnlegg.

Vi går videre og kommer til regionen med fisketorg og restauranter. Dette er Zachariasbryggen som er restaurert og fylt med utesteder, ikke fisk!

Skal du en rask tur til Sogn eller til Sunnfjord er dette kjøretøyet.

Dette er ikke den kjente delen av Bryggen, men likevel karakteristiske bygninger fra forrige hundreårsskifte. Hanseatisk museum ligger i det lave bygget til høyre. I billedfronten ser dere en gammel mine fra første verdenskrig hvor man kunne/kan putte penger til etterlatte etter sjømenn fra krigen. Minen tjener vel mest som et monument i dag.

Kjøttbasaren er en kjent bygning i bybildet. Som navnet tilsier har den hatt med slakting og kjøttomsetning å gjøre. I dag fins her forskjellige butikker som omsetter delikatesser, kjøtt, fisk, brødmat etc. Øverst midt på bildet kan man skimte Fløien.

For å minne om julen som nå nærmer seg med stormskritt kan det opplyses om at det fins en permanent julebutikk på Bryggen. Det ser også ut til at de omsetter Oleana-produkter i den butikken. Så – løp og kjøp!
Ha en fin week-end.

12 kommentarer
    1. Så dette er Bergen,kjekt å være med på din vandring.Det er over 20 år siden jeg var der og husker derfor lite av bybildet.
      Jeg er enig i att statuen av Henrik Ibsen ikke var det vakreste jeg har sett,men kunsten i dag er jo litt spesiell synes no jeg iallefall.
      Ønsker deg en fin lørdag

    2. Her var det mange – eller bare – kjente steder. Nedenfor teateret på Ole Bullsplass bodde jeg mens jeg gikk på Anth. Johannessen skole. Ved Ø.Muralm. jobbet jeg hos Berstad i mange år og skulle vi til Øyjorden gikk ferden over Bryggen. Den gamle minen – stod ikke den på Torget i vår ungdom??

    3. farmoringrid:Jeg tenkte faktisk at du kunne ha glede av bildene. Joda, minen sto midt på torget tidligere, men ifm oppgradering av torget ble den flyttet til Bryggen der den står nå. Ha en fin dag.

    4. ernashus:Ja, selv en inngrodd stril som meg synes at byen er flott og ligger fint til mellom fjellene. Det blir nok flere turer etterhvert. Ha en fin dag.

    5. Nåja! En er her midlertidig – og opplever oppholdsvær. Den andre blir her i Fredrikstad for godt! Og trives med det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg