4. okt, St. Frans

I dag satser jeg på en ganske stor overgang etter mye byvandring og sushispising.

Dagen er nemlig dødsdagen til Frans av Assisi. Han døde 44 år gammel i 1226.

I noen primstaver er dagen merket med et halvt kors, og det betyr at dagen var en halv helligdag.

Hvem var så denne Frans av Assisi ?
Iflg mine kilder var han en sønn av en velhavende italiensk kjøpmann, og han hadde i ungdommen bare i tankene å etterfølge sin far. Han levde i sus og dus frem til han var 20 år, da han meldte seg som soldat.  Han ble da et par ganger tatt til fange, og i løpet av fangetiden fikk han så sitt kall, og endte da mer eller mindre opp som en tigger og vanket i tiggermiljøet.
Dette ble for sterk kost for den rike faren som mente at Frans gjorde skam på familien. Faren tok sønnen til fange og meldte han til biskopen. Frans kom ut av knipen med å si seg arveløs, og levere alle sine eiendeler, til og med sine klær, til faren.

Så startet han med forkynnelse, og sammen med et broderskap på 11 ble dette så etterhvert den kjente fransiskanerordenen, en munkeorden som vektla nøysomhet og fattigdom.

Dagens værtegn.: Slik været er denne dagen skal det bli fram til første vinterdag, 14,10. Så her er det bare å holde ut.

Så et par gode råd mot tannverk.: Får du tannverk på denne dagen, sett så en glødende spiker rett i tanna.
Dersom du ikke våger det kan du ta ei treflis fra ei gran eller einer. Stikk den så i tanna og legg flisa deretter tilbake i grana der du tok den fra og brett barken over. Da vil grana eller eineren overta tannverken! Lykke til!

8 kommentarer
    1. GOD MORGEN 🙂 Vel, jeg har tannlegeskrekk så det blir ingen av delene så langt he he. Jeg har også hørt en del historier ang Frans. Så det er nok mange av de tenker jeg. Det kommer også litt an på menneskene som forteller den (tros retning) Ha en fin dag videre 🙂

    2. sisselfish:Jeg tror nok at et tannlægebesøk vil fortone seg som en fløyelfest i forhold til denne behandlingen.
      Storm og høst i sør. Håper at dere har en bedre dag lenger nord.

    3. Nå ja… vi har kraftig vind med regn, så det skal bli lite morsomt å få inn bygge materialene i dag. Gips plater og panel. Skal bli moro å få i stand loftet til tv stue. Bilder kommer nok senere når det er ferdig vil jeg tro. I går var jeg ute å plukket skifer til å forblende pipa med. Så prosjektet tar form her. Høsten har som sagt kommet for fullt her. Vil nå helst ha sommer og sol året rundt 🙂

    4. sisselfish:Gipsplater og regnvær høres ikke ut til å være en god kombinasjon, men de er vanligvis godt innpakket. Ellers hva gjelder været.: Felles skjebne er felles trøst!

    5. Jeg måtte bare lese bloggen din (fine skriblerier) da jeg så du hadde skrevet om Frans sin dødsdag. Jeg var i Umbria/Assisi for 14.dager siden og vandret i hans “fotspor”. Et fantastisk område og mye fint å se, mange flotte landsbyer og natur, inspirert av Frans av Assisi bønn om fred.

    6. litjhesten:Takk for kommentar. Du er den andre som kommenterer å ha vært i Frans’ virkeområde. Høres ut til å være et sted å besøke. Ha en god dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg