Sushi.

Ved en familieanledning i helga fant vi ut at vi ville gå ut og spise Sushi på en japansk restaurant. På veien til NAMA, som restauranten heter, passerte vi Ludvig Holberg på Vågsalmenningen. Han kikket litt skeptisk ned på oss, og lurte vel på hvor gamlingen med fotoapparatet hadde forvillet seg på en lørdags etter middag.

På spisestedet ble bestilt en rikholdig sushiporsjon. Den inneholdt bl. a.
blekksprut
scampi og reker
kamskjell
laks og tunfisk
kveite og kingfish
rogn
kvalkjøtt m m.
Ja, og så ingefærflak mellom slagene.
Sausen blander vi på eget ansvar – den kan bli hot!
Men dette vet vel de fleste av den yngre garde alt om.

Det ble et delikat og deilig måltid med smaker som ikke når gubbens gane i hverdagen. Den eneste utfordringen han hadde var manøvreringen av spisepinnene. Her måtte han ty til gaffel.back-upen!
Halvard derimot, har teknikken inne.

På veien tilbake til bilen måtte sevsagt den vakre fontenen i Lille Lungegårdsvannet foreviges.
Ha en fin dag.

14 kommentarer
    1. WOW – det var da et lekkert fat med deilig mat. Jeg elsker sushi, det er kjempegodt, og med sterk saus blir det litt hot, men det gjør susen. Halvard er kanskje barnebarn? – han var veldig stilig.
      Vi hadde sushi på lørdag kveld, den var god, men innkjøpt på COOP så var ikke mange variantene.
      (enda en grunn til å reise tilbake til Bergen skjønner jeg).

    2. god morgen.Dette ser lekkert ut men jeg hvet ikke om jeg hadde tørt smake på det,synes rå mat virker litt skummelt.Fontenen derimot kunne jeg ha nytt lenge::)))kjempeflott var den

    3. Det så riktig lekkert ut! Jeg har enda til gode å smake sushi, jeg får vel driste meg til det en gang jeg også! Ha en riktig fin dag! 🙂

    4. Mojita:Joda. Halvard er et barnebarn, en kjekk ungdom. Han vil nok like din kommentar.
      COOP’s sushi skulle vel være bra, vil jeg tro. Det er et bra alternativ en lørdagskveld hjemme. Billigere er det også – og det kan jeg like. Ha en god dag. Tåka er ikke like tett her, men vi kan ikke se fjellene rundt oss.

    5. Spennende mat Magnus!! COOP sushi har vi overlevd opptil flere ganger – men den må være blodfersk. Skeptikerne kan jo spise fårikål!! Deilig den og – og oppleves av mange som mer kortreist.. he he. Ha en god høstdag ;))

    6. Finn H Reknes:Ja, her er det bare å våge, og komponere smakstilsetningen selv så blir det gode måltid av det. Fårikålen, for ikke å nevne lutefisken utfordrer nok svært mange, men man overlever det også. Utrolig!
      Denne uka ser ut til å jage oss innomhus, men jeg skal prøve å innfri mitt enkle trimprogram, nemlig mer enn 5000 skritt ute pr dag. Du må ha en god dag.

    7. Sushi (すし) er kanskje den best kjente Japanske maten ute i verden. Sushi kan spises som fingermat. Det finnes imidlertid mye annen mat der borte som fortjener en smak. Mine favoritter er svin med nudler Okinawa-style, shabushabu og okonomiyaki Hiroshima-style.
      Vel bekomme

    8. Nama har veldig god sushi! Det så rett og slett kjempegodt ut. Tror jeg må dra med meg min gamle mor på en sushitur.

    9. Sveinung:Takk for gode tips. Tar dem med meg neste gang jeg besøker en japansk resturant. Men det er kanskje slik at den mest ekte lokale maten vil en få i opprinnelseslandet. Da får vi evt nøye oss med det nest beste. Vi reiser til Lanzarote i slutten av mnd og der kjenner jeg en bra Jap rest. Skal prøve der.
      Ha en god dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg