Sinnataggen eller -?-?


Lånt fra Vigeland og GOOGLE.

Har dere hørt om kreditttilsynet, eller finanstilsynet som det visstnok skal hete nå. De som i går slo til med å foreslå og heve kontantbeløpet ved boligkjøp til15% av boligens verdi. Dette mener de visst skal være med på å redusere prispresset på boligmarkedet, i tillegg til at det skal kunne redusere boligspekulasjon og gjeldsslaveri.
Tja, kanskje noe i det, men hva da med unge boligsøkende som får redusert sine muligheter til å komme inn på boligmarkedet ?

I dag har så det samme tilsynet slått til igjen. Nå vil de ha bort pengene fra betalingsmarkedet. De vil legge så høye gebyrer på uttak i bankautomater at vi ikke ser oss råd til å ta ut kontanter.
Og jeg som hele tiden har trodd at det med gebyrbelastning var en forretningside for bankene – ikke for dem som skal ha tilsyn med dem.
Nei, nå får de pinadø gje seg og la oss få beholde det lille av pengene vi har bruk for i det daglige uten å skulle straffes ekstra for det. Vi lever fremdeles i et samfunn hvor penger som betalingsmiddel er helt kurant og nødvendig. Min påstand er at vi stort sett i en kombinasjon av kontantbruk og kortbruk forvalter “vårt pund” på en fornuftig måte, og at en overgang fra kontantbruk til kortbruk må skje på en naturlig og fornuftig måte. Ikke slik det er nå at i valget mellom gulrot og pisk er det pisken, altså gebyret, som oftest blir tatt fram.

Jeg kunne gjerne også eksemplifisert med overgangsstønaden politikerne ga oss for å gå over fra bensin dieselbiler, for nå å sette det hele i revers. Det skal få ligge i dag, men kanske kommer en ny dose på et senere tidspunkt.

Nei, i dag som vi er velsignet med en strålende gullkule på himmelen og med sommertemperatur på bakken blir det nok en tur til byen mellom de sju fjell. Kanskje noen inntrykk fra den i morgen.
Da får Sylvfest Lomheim rett.: “Vi er på vei inn i en verden av nettblottere.”
Ha en strålende dag.

8 kommentarer
    1. For lenge siden var Pompel og Pilt veldig aktive på barnetv. De to karene der fikk seg senere jobb i statsforvaltningen. Der komponerer, dividerer, multipliserer og reviderer de av hjertens lyst. Dette arbeidet blir fremstilt som fremskritt, men er et stort og kostbart bedrag. På gammelmanns vis vil jeg hevde at alt var bedre før, men det er vel også feil.
      Ha en fin dag, og husk solkremen!.

    2. En strålande dag til deg også.Jeg tar ut mine kontanter i butikk det sies att det er billigst:))men jeg skjønner din frustrasjon,den biten bør iallefall vente til neste generasjon er gamle ,da dagens eldre ikke alltid kann med nettbank og kort.
      Når det gjelder dieselbiler,vel vi ble lurt og er no eigere av 2 stk:(

    3. Pedro:Det ble en fin dag i byen. Vi frekventerte Torget, Bryggen og Lille Lungegårdsvann med vannhullstopp undeveis.
      Ellers, Pompel og Pilter har vi nok av i statsforvaltningen. Der må da finnes en slik “finne-på-f…skap”-avdeling overalt der inne. Og vi bukker og betaler!! Ha en avgiftsfri kveld, om du kan finne det.

    4. Er så enig så enig. Jeg ble også veldig overrrasket fordi jeg trodde at det var bankene som bestemte dette gebyret. Som Skandiabanken-kunde har jeg ikke andre gebyrer enn årsavgift for visakortet. På kontoutskriften er det bare rente-INNTEKTER.
      Jeg tar bare ut kontanter på butikk i forbindelse med varekjøp, og det funker utmerket.
      Men at det skal bli høyere moms på matvarer synes jeg er å gå laaangt over streken.
      Jammen er vi heldige som bor rett ved svenskegrensa.

    5. Mojita:Ja, men du vet at dersom kontantene skal bort blir det vel lite å veksle inn i butikken også. Vi får se, det kan jo hende at noen tar til vettet.
      Mht momsøkning og evt andre avgiftsøkninger, ja – så er valget over og valgflesket som vi slukte drar de ut igjen av munnen vår nå. Kanskje det blir gjenbruk til neste valg?

    6. til pedro: jeg tror pompel og pilt er toppdirektører i nav ja,og der blir de vel værende…enklere å få
      penger fra napolimafia enn rettferdig behandling i nav

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg