Ouvertyre.

Jeg fikk slik god respons på mitt blogginnlegg i går så jeg vil bare avslutningsvis takke dere alle for interessen og samtidig vise til en dikter som i direkte ordelag ga oss meldinger om hvordan diktatorregimet fungerte og hvordan vi alle burde forholde oss vis a vis dette regimet, nemlig;

Arnulf Øverland.
Han gikk uredd inn i kampen mot nazismen og fikk betale for det med internering i Sachsenhausen. Han ble vitne til grusomhetene og registrerte hvor liten sjanse fangene hadde til å slippe levende ut. Det skal også være han som kom med ordene “Veien til friheten går gjennom skorsteinen”. Grotesk, men sikkert også rett for storparten av fangene.

Øverland er en av mine favorittdiktere og jeg vil her gi dere et lite utdrag av et av hans mest kjente dikt fra tiden før og under krigen, “Du må ikke sove”. Her både tukter han og gir oss råd.


Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme;
Du har ikke lov til å gå der og glemme.

Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!
—–
Diktet er også dagsaktuelt hvis vi henleder oppmerksomheten på tragiske hendelse som foregår fjern og nær i religionens og rasismenes vold.

Nok om dette. Jeg følte bare at mitt innlegg i går måtte få en litt aktuell avslutning.

I morgen vil jeg prøve å være enda mer aktuell og prate litt om en av snakkisene nå om dagen. Hva tror dere det kan være?

8 kommentarer
    1. Et av de beste dikt jeg vet om! Vi må aldri, aldri glemme disse årene hvor nazismen herjet i vårt lille land og vi må aldri tåle at slike ting får innpass igjen. Diktet er også like aktuelt idag, hvor fremmedhat og fremmedfrykt “blomstrer” som aldri før. Viktig tema! Ha en knallsuper dag !

    2. Veldig bra innlegg, og avslutning på forrige innlegg kanskje. Men egentlig så er det veldig aktuelt den dag i dag. Vi må tørre å protestere på all urett som fortsatt hersker her i verden.
      Men tror nok aldri vi blir helt kvitt dette. Se bare hva som skjedde i Iran i dag, henrettelse av en 18 åring i “guds navn”. Groteske gamle gubber som herjer der, og verden kan ingenting gjøre tydeligvis.

    3. Mojita:Nei, vi må vel erkjenne at vi ikke blir kvitt undertrykkelse og fjerning av uønskede og sakesløse mennesker og mennerskegrupper. Men vi kan hver for oss jobbe for å motvirke destruktive krefter, og da kan vi starte i eget miljø. Ha en fin kveld.

    4. fruensvilje:Jeg ønsket å følge opp det jeg skrev i går med en avslutning i dag. Fint at så mange av mine bloggkontakter er engasjert i temaet. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg