Skal vi glemme ??

Nei, det er nok viktig å ha kjennskap til hva som foregikk i Tyskland i konsentrasjonsleirene der under den 2. verdenskrig. Det bør kunne påminne oss om hvilke grusomheter vi kan bli en del av når forholdene legges til rette for det.
På vår tur til Krakow i sommer var et av mine hovedmål å besøke Auschwitz/Birkenau hvor ca 1.5 mill mennesker, de fleste jøder, ble tilintetgjort under krigen.
Ettersom en av mine onkler døde i Sachsenhausen under krigen var dette en anledning til å besøke dette avsindige drapskonseptet til nazistene. Det ble en dag fylt med sterke opplevelser.
Vi reiste med buss fra Krakow, og jeg tror at turen tok ca 1.5 time. Vi ble mottatt av guide som viste oss rundt i begge leirene.
Her er noen bilder fra turen.

Først et litt uklart bilde av velkomsthilsenen som møtte fangene da de ankom Auschwitz. “Arbeit macht frei”.

Her var store mursteinsbygninger som var bygget i gater, og fra utsiden såg de ikke ille ut.

Men innsiden viste restene av grusomhetene. Her er det tannbørster, barberkoster og andre personlige enendeler som ble tatt fra fangene.

Protesene hadde ikke fangene bruk for mer.
En haug med tomme Zyklon-B bokser. De inneholdt blåsyregiften som tok livet av fangene.

Jeg velger å vise et krematorium fra utsiden. Dette er vel det eneste som fremdeles er intakt. Tyskerne rakk nemlig å ødelegge de største da russerne gjenerobret området.

Selv om en del greidde å rømme ser dere at det ikke er lett å forsere disse elektrifiserte gjerdene.

Så over til Birkenau, en adskillig mer primitiv leir enn Auschwitz. Denne bar absolutt preg av å være endestasjonen.

Man sov nærmest i binger. Her ser dere dagen oppunder taket. Slik var det også nede ved golvet. Det betyr at når temperaturen var 30 grader ute kunne den passere 40 inne. Var det -30 ute om vinteren var det samme temperatur inne. Disse temperaturene er normale sommer – og vintertemperaturer i dette distriktet i Polen.

Dette er noe av de hygieniske forholdene. Resten kan dere tenke dere!

Her endte togturen for alle som ble internert i Birkenau.

Her er galgen, som ble reist i Auschwitz, hvor Rudolf Hoess, kommandanten i Auschwitz, endte sine dager i 1947.
Han skrev en selvbiografi mens han ventet på dommen. Den sier ikke lite om hvordan nazistene tenkte på jødedeportasjon og utslettelse.

13 kommentarer
    1. Dette var noe annet enn vi fikk se på klasseturen til Lübeck, men jeg er egentlig ganske glad for at vi slapp å se hva bildene viser i egen person. Jeg er ikke sikker om alle vi daværende 9-endeklassinger hadde taklet det.

    2. Vi har tenkt oss en tur til Krakow og få med oss disse stedene også og få mer forståelse for grusomhetene. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor og hvor det enorme jødehatet oppstod?
      Håper og tror at alle 9ende klassinger blir grundig informert om hva de skal se før de reiser dit.

    3. Mojita:Ja, dette har kommende generasjoner godt av å bli påminnet om. Hvordan hatet oppsto vet jeg ikke om er helt avklart, men jødene har jo vist seg som dyktige forretningsfolk bl a. Det er det ikke sikkert at alle tolererte. Men så var det vel Hitlers ekstreme fremheving av den ariske rasen, og hans og regimets suggesive virkning på massene som gjorde at disse grusomhetene kunne gjennomføres.

    4. Halvard:Kjekt at du leser bloggen min og kommenterer Halvard.
      Her var mange sterke inntrykk vi fikk inn over oss, og jeg vil tro at yngre besøkende vil kunne reagere ganske sterkt på omvisningen. Ikke desto mindre tror jeg at det kan være sunt å påminne dere som vokser opp på at slikt har skjedd, og at det faktisk kan skje igjen om vi ikke passer på.
      Min onkel Karl (telavågfange) døde vel av en kombinasjon av utmattelse, sult og sykdom i Sachsenhausen.
      Ha en fin ettermiddag.

    5. Grusomt å besøke kan jeg godt forstå og spesielt siden en av familien endte sine dager her. Jeg såg i Bergen-Belsen en støtte som en israelsk dame hadde fått satt opp. Der stod navnene til 12 personer av hennes familie som hadde blitt drept der. Ufattelig for oss.

    6. Nei, vi må aldri glemme !
      Jeg har ikke vært der, men begge døtrene mine har vært der på skoletur og vist bilder og film og ikke minst delt inntrykk da de kom hjem.
      Ja hva får noen til å begå slike massedrap på uskyldige mennesker ? Folkemord verken startet eller sluttet med 2 verdenskrig dessverre. og noe svar er det vel ingen som klarer å gi. For når syke ideer kryper inn i hodene på folk slik at de mister evnen til å vise empati og reduserer medmennesker til noe som er laverestående enn deres egen hunder, nei slikt er umulig å forstå.

    7. farmoringrid:Ja, dette er umulig å forstå. Men det skjer på mange måter igjen og igjen, ref de mange stammeutrenskingene i Afrika, jakten på Syd-Amerikas indianere etc. Vi er primitive i tanke og gjerning når det kommer til maktbegjær.
      Ha en god kveld.

    8. Grete:Jeg tror at det er viktig at de yngre generasjoner får innblikk i grusomhetene som hendte. Det setter neppe en stopper for liknende hendelser i fremtiden, men det kan kanskje være med på å dempe rasistiske og maktpolitiske holdninger som kan føre til slike tilstander.

    9. Jeg har en grandonkel og oldefar som overlevde krigen. De satt begge i Sachsenhausen (klarer aldri stave det riktig), og jeg har lest en god del ting som min grandonkel skrev når han kom tilbake til Norge om tiden i Polen. Tror han brukte skrivingen som en form for terapi. Det er iallefall sterkt å lese. Min bestefar sin onkel var ikke så heldig. Han døde mest sannsynlig underveis til Polen. Enten i Oslo eller under transporten. De var alle tre arrestert som en følge av Telavåg arrestasjonene, så kanskje de kjente din onkel?
      En ting som jeg lærte når vi var på besøk i Auschwitz var at hvis du ser på B-en i Arbeit ved inngangen ser du at den er faktisk feil vei. Jeg har aldri lagt merke til det før. Guiden mente at det var jøder som fikk i oppgave å lage det skiltet, og det var deres måte å gjøre “opprør” på. Det er uansett en spesiell ting å tenke på i ettertid, at det eneste de kunne gjøre for å uttrykke sin misnøye var å snu opp ned en eneste bokstav.

    10. A:Takk for interessant kommentar. Ja, kanskje våre aner kjente hverandre, det er vel ganske sannsynlig. Verden er ikke stor – heler ikke vår bloggverden.
      Jeg må innrømme at jeg ikke la merke til den omvendte B-en i arbeit. Der har sikkert guiden rett – jødene gjorde sine protester og små “sabotasjehandlinger”. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg