Sopp – Sopp.


Det er bare å løsrive seg fra hvilebenken jeg viste dere i går.

I dag er det piggsopp som gjelder. Her er noen små av arten, men de små er oftet mest smakfulle og ferske og fri for mark etc.

Traktkantarell er en meget god sopp. Den er også lett å artsbestemme. Du finner den ofte i “klaser” som på dette bildet.

Denne kjenner jeg ikke, og da får den stå i skogen.

Her er også et ukjent eksemplar som vokser rett ut fra trestammen.

Her er dagens urensede fangst. Jeg er ikke så sofistikert at jeg plukker i kurv, derfor følger mye rask med hjem.

Men, etter renselsesprosessen ser da fangsten bra ut?

Då gjenstår det bare å forvelle godstoffet, og siden fryse det ned i passe porsjoner. Den største utfordringen deretter er å huske at man har det i fryseboksen når man lager mat soppen kan passe til. Men, trøsten er at forvellet sopp står seg lenge i fryseren..
Ha en fin dag.

10 kommentarer
    1. God dag 🙂 Her oppe har jeg hatt noen uker med fin kantarell plukking og det har nok blitt rundt 70 kilo tenker jeg. jeg spiser ikke sopp engang he he. Det er som det er med fiskingen min. SPISER DET IKKE. Uansett så er det utrolig koselig med å rusle rundt i skog og mark når høsten begynner.
      Ha en fin dag videre 🙂

    2. sisselfish:Hei. Skulle gjerne hatt tak i litt ekte kantarell, men det fins lite av det på mine jaktmarker – i alle fall de stedene jeg kjenner. Jeg er glad i både fisk og sopp, men du har rett. Turen på sjøen og i skogen er nok en vesentlig del av opplevelsen. Ha en god dag.

    3. Så flink du er som plukker sopp, det er mye av det nå. Jeg er dessverre ingen soppkjenner og foretrekker å kjøpe kantareller på butikken. Vi bruker mye viltkjøtt og da er det kjempegodt med sopp til. Smaker skog.. Ha en god ag videre 🙂

    4. ernashus:Soppturen blir en trigger for å få litt mosjon også, men soppstuing og soppsaus til vilt er jo en spiss på måltidet. Ha en fin dag.

    5. Mojita:Jeg kjenner kun tre fire slag, men de finner jeg her i nærområdet. Min måte å kjenne de fire artene var å gå i skogen med en kompis som viste meg hvordan de såg ut. Ha en god dag.

    6. Grete:Du mangler piggsopp og jeg mangler ekte kantarell. Sopptilsetning til høstens søndagsmiddager er alltid en “høydare”. Ha en fin dag.

    7. Dette såg jo godt ut:))snakket om sopp senest i dag med ei,hadde vært kjekt å få en tur i skogen sammen med en soppkjenner:))Har plukket ekte kantarell 1 gang på åsen ovenfor huset vårt så gidder jeg å gå skal der finnes:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg