Hurtigruta.


Her er er MS Nordnorge som nå i nesten en uke har satt TV-Norge på hodet som kulisse for et flott TV-program som over “halve” Norge har vært innom og sett.
Vi har fått med oss hele kysten fra Bergen til Kirkenes, store deler av turen i strålende sommersol. Ja, til og med midnattsolen har beæret oss med sitt tilstedeværende.
Og så folkelivet da med småbåtengasjement langs hele ruten, og yrende folkeliv med musikalske innslag på alle stoppestedene.
Jeg glemmer heller ikke reportasjer og kunstneriske innslag underveis på båten.
Har vi fått øynene opp for at det finnes et engasjert og levende Norge utenfor de store byene ?
Har politikerne våre fått med seg at kystbefolkningen bryr seg, og er stolt av sine hjemsteder og sin egenart ?
Har de samme politikerne som prater distriktspolitikk fått med seg at det har en verdi å komme forbi pratestadiet og legge forhold til rette for at det fortsatt skal være mulig å leve i vårt langstrakte land ?
En kan sannelig bli nasjonalromantisk av svakere visuelle virkemiddel enn det den siste ukes hurtigrutereise har gitt oss, men dette har vært “en høidare”, uten tvil.

Noen vil kanskje si at dette var i overkant reklame for hurtigruta, og at programmet til sine tide var kjedelig. Ti de første vil jeg si at dersom det har gitt denne riksveisforbindelsen et lite løft, så er det et vel fortjent tiltak som også vil være god distriktspolitikk.
Til de som kanskje mener at programmet til tider har vært kjedelig vil jeg si at AV-knappen forhåpentligvis er tilgjengelig. De er ellers i mindretall, for over halvparten av landets befolkning har vært innom programmet.

Så langt, vel blåst NRK.

Som et apropos kan jeg nevne at vi har vært på cruise med Nordnorge nedover Europa til Madeira, en annen fantastisk sjøreise med en flott båt.

Her er vi i Las Palmas.


10 kommentarer
    1. Jeg har gått glipp av hele denne “Hurtigruta” sendingen. Ble litt opplyst i går kveld, så fikk se litt da, men skulle gjerne ha fått med meg mer. For et genialt PR-stunt!!! Håper at sendingene blir sendt til utlandet – Hurtigruta trenger all den PR den kan få. Gubben var sporenstreks inne på nettet og skulle sjekke priser, – alt utsolgt!!
      Det får bli et annet år kanskje.

    2. Jeg er innom hurtigruten på nrk2 ofte og nyter synet av den fantastiske naturen vi har i landet vårt. Vi tok turen med Trollfjord fra Bergen til Kirkenes for seks år siden og jeg glemmer det aldri! Garantert den fineste ferien vi har hatt og vi gjør det gjerne om igjen! 🙂

    3. Mojita:PR-stunt. Ja, det kan du si. Skjønner godt at alt er oppbestilt nå, men en tur utenom sesongen kan også være et bra alternativ. Ha en god dag.

    4. ernashus:Vi har tatt en rundtur på senvinteren, og det var en opplevelse. Spesielt ga en snødekt Lofotvegg et fantastisk og varig inntrykk. Vi håper å kunne gjenta turen en gang. Ha en fin dag.

    5. Har sett litt på dette programmet i dag,medan min svigermor har det ståande på hele tiden og titter bortpå hver gang hun går forbi.Vi får håpe att politikerane ser,det norske folk og turistane ombord viser i allefall att dei liker kystnorge

    6. fruensvilje:Kystnorge er en stor verdi for landet vårt. Tenk på hva vi tar opp fra sjøen av verdier, og så har vi selve diamanten, et fantastisk kystlandsskap og en entusiastisk befolkning.

    7. Ja vi bor i et vakkert land, synd så få vet og sette pris på det.
      Jeg selv har seilt opp pg ned mange ganger, så har sett det med selvsyn.
      Er glad jeg har den eventyrlysten, slik at jeg tørr og ta ferieturer i Norge alene, jeg reiser med båt,tog,buss osv. Storkoser meg på slike turer:)
      Ha en fin dag!

    8. Inger J:Takk for hyggelig kommentar. Jeg er så enig. Vi har et spennende land å feriere i, mye fin og forskjelligartet natur. Jeg må innrømme at det helst blir en biltur en eller annen gang hver sommer, men vi har hatt våre turer med hurtigruta også.
      Det ligger forøvrig i våre fremtidsplaner også, men jeg tror at det blir dårlig med plass ombord dette året.
      Ha en fin dag.

    9. “Nordnorge” er en fantastisk båt. Har hørt av folk som jobber der nå at den er den beste arbeidsplassen på kysten! Men det er for folk som står på i jobben på og ikke ser på klokka når “dagen er slutt” som gjør dette mulig. Vi har reist med den fra Las Palmas på Gran Canaria til Bergen (med landgang på Bryggen). Det var et minne for livet. Sjøreisen fra Trondheim til Rørvik på fjernsynet lørdag var en nostalgisk godbit for en som har jobbet der ute på fosenkysten i all slags vær i mer enn 8 år.. (for 35-43 år siden).

    10. Finn H Reknes:Så enig så enig. Ettersom jeg har tatt den motsatte turen, altså fra Bryggen til Las Palmas, kan jeg bekrefte at den sjøturen med Nordnorge er et eventyr. Jeg har nok brukt litt tid på ukas store TV-program – det er faktisk en opplevelse i seg sjøl og inspirerer til nok en tur oppover langs kysten vår. Ha en fin kveld Finn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg