Berlinbilder.

Jeg er for tiden mest ute på landsstedet, derfor bllir det lite blogging. Det er meningen å legge inn et par saker til fra berlinturen, men det får komme senere. I dag vil jeg gi dere et par strøbilder som kanskje har interesse for noen. Ja, og så tips om det største shoppingmagasinet i Berlin.
Først Nikolaikirken, tror jeg den heter, på Kurfurtsendam. Den ble bombet sønder og sammen under krigen, og det hvite bygget er et beskyttelsesbygg over den sønderskutte kirken. Til venstre og til høyre for dette ser vi den nye kirken, hhv kirken til venstre og tårnet til høyre. En litt pussig sammenstilling.

Her ser dere mot altertavlen i den nye kriken. En meget vakker glassmontasje mot lyset ute, og kristusfiguren sentralt inne i kriken.

Så et av takmaleriene i den maltrakterte kirken. Her kan dere tydelig se de lappede sprekkene på maleriene.


Fra katedral til børs, eller til Berlins største shoppingmagasin, Ka De We. Her finner man alt hjertet måtte begjære, i alle fall dere damer. Forresten var her en hel etasje med mannesaker også. Øverst etasjen var en enorm restaurant hvor man kjøper sin lunch, middag etter vekt. Ta det du vil og betal kilopris, ikke avskrekkende dyrt.

Jeg nøyer meg med å vise dere et par bilder fra avdelingen for snop og søtsaker. Nok å velge mellom, ingen tvil.


Litt av kakedisken.
På matvareavdelingen hevder man at det finnes 1000 forskjellige pølsetyper, men jeg kan ikke gå god for den påstanden.

Så en liten teknisk finurlighet, kanskje for den miljøbevisste. Dette er en parkeringsautomatmaskin som er drevet av et solcellepanel.

Alle bildene er fra Kurfyrstenstrasse, og denne statuen illustrerer de fire statene som “okkuperte” Berlin, nemlig Frankrike, England, USA og Sovjetsamveldet. Statuen viser infiltrasjonen mellom okkupantene, men de berører ikke hverandre.






12 kommentarer
    1. No trur ikke eg att du la ut bilde av kirken,men slik jeg skjønner det så vart den gamle kirka bombet og så har dei bygd ett nytt utenpå det gamle?eller tar jeg helt feil no.
      Det var flotte bilder og forskjellige artige detaljer fra byen

    2. fruensvilje:Jø, det er nok kirken, men den ser slett ikke ut som en kirke utenfra. Det nye du ser er et bygg de har bygd utenpå den gamle ruinen så har de bygd en ny på hver side med kriken på den ene og tårnet på den andre siden.

    3. Det jeg synes var kulest med hele Berlin var de to kirkene. Og det tak”maleriet” er faktisk mosaikk! Helt fantastisk. Det er så gjennomført og nøye gjort at du må stirre nøye for å se at det er mosaikk og ikke maling.

    4. I 1984 stod “gamlekirka” uten beskyttelsesbygg. Da kunne man beskue det gamle og det nye bygget samtidig, men vi kom ikke inn i “gamlekirka”. Det som sitter igjen i minnet mitt er det fantastiske blå lyset i den nye kirka. Berlin har mye å by på, og du kjedet deg nok ikke de fem dagene du var der.

    5. Many thanks for posting the pictures and thoughtful comments. It is perhaps not strange that when we took the “tourists’ tour” of East Berlin in 1967 that the Stasi prison was not included. We enjoyed visiting Berlin with you.

    6. Coop:Thanks for comments. I think if you had visited the Stasi prison in 1967 you might have been forced to stay there for a while. I have still some pictures from the trip, they will probably appear on the blog later. Now we are looking forward to a 3-days trip to Krakow next week.

    7. A:Jeg er helt enig med deg. Først den utrolige blåfargen i den nye kirken, og så de vakre takhvelvingene i den ødelagte. Jeg fikk ikke med meg at det er mosaikk. Takk for den informasjonen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg