Bloggvenner, en utfordring!




Hva er bloggvenner?

 

 

 

Etter å ha blogget i litt over ett år, og temaet vennskap har dukket opp tid om annen, tenker jeg i dag at jeg ville høre litt med dere som kommuniserer med meg over bloggen hvordan dere ser på bloggkontaktene deres. Tenk over disse spørsmålene og kommenter dem gjerne om dere vil.

 

1.     Hva er forskjellen på et vennskap og et bekjentskap ?

 

2.     Hvordan definerer du en bloggkontakt ?

 

3.     Hvilken rolle spiller aldersforskjeller i bloggsammenheng ?

 

4.     Er anonymitet viktig ?

 

5.     Hvor privatiserende kan billedbruken være ?

 

6.     Hva med babyblogging ?

 

7.     Hva gir bloggaktivitetene deg ?

 

Dette er bare noen av spørsmålene som har dukket opp for meg gjennom året, og skulle jeg prøve å sette svar på mine spørsmål selv, ville de bli noenlunde slik.:

 

1.     Vennskapet baserer seg på trygghet fortrolighet og jevnlig og langvarig kontak,t mens bekjentskapet er mer av den kortsiktige og sporadiske typen. De man er på ?hei? med.

 

2.     For meg er en bloggkontakt en litt uforpliktende hverdagskontrakt, en sosial kontakt hvor man kan diskutere, få ideer, og presentere sine synspunkter og hobbyer.

 

3.     Klart at aldersforskjeller spiller en viss rolle. En 70-åring er ikke like interessert i outfit som en tenåring, men likevel fins det områder hvor disse aldersgruppene kan kommunisere og ha nytte av hverandre.

 

4.     Anonymitet har jeg et litt ambivalent forhold til. En trenger ikke å utlevere for mye av seg selv, men i og med at en ofte bruker navnet sitt så blir vel ikke anonymiteten fullstendig. Det synes jeg er OK.

 

5.     Forsiktig billedbruk synes jeg er ok. De som bli avbildet på min blogg er alltid forespurt, og har gitt tillatelse.

 

6.     Babyblogging skal man være forsiktig med. Husk at man da publiserer et individ som ikke har muligheten til å reservere seg.

 

7.     Bloggaktivitetene har gitt meg sosiale og samtidig uforpliktende kontakter. Jeg har også fått korrektiver på synspunkter, ref Maria Amelie-saken, som har fått meg til klarere å se forskjellige aspekter ved saken. Mitt bloggår har vært meget positivt for meg.

 

Ha en fin bloggdag.

 

9 kommentarer
    1. Hei. Har berre vore i bloggverdenen nokre mnd,men likevel så har eg tenkt mykje på dette du skriv om. Og eg må sei meg enig i det du skriv her. Liker det uforpliktende her inne,kanskje det er ein av grunnane til at blogging er blitt så populært.Syns det er greitt å ha litt anonymitet,ser at det er mange som foretrekker det,iallfall av voksne bloggere. Men me kan jo skrive om mykje uten at ein blir direkte igjenkjent,veldig mykje faktisk 🙂
      Er veldig enig med deg i at alle som blir avbilda,skal forespørrest fyrst. Kjem sjølvsagt an på situasjonen,ei folkemengde f. eks. er jo ikkje lett å spørje 😉
      Er nok ulike syn på dette. Mange syns jo det er kjekt å bli eksponert på denne måten,mens andre misliker det.
      Fin blogg du har.Ha ein fin dag.

    2. vandreogundre:Vi er nok helt enige om bloggaktiviteten. Klart at det er forskjellig syn på eksponeringen. Vi kan ha forskjellig formål med bloggingen, men som den “oldissen” jeg er så er jeg litt forsiktig. Det fine med aktiviteten er at vi kan legge den på det nivå vi måtte ønske. He en fin week-end.

    3. Jeg er enig med deg på de fleste punktene. Jeg har samme definisjon av vennskap og bekjentskap. En venn er en jeg kan dukke opp på døren til (som i gamle dager) og bli invitert inn til en kopp kaffe, uansett om det er rotete i leiligheten eller noe sånn. En bekjent er en jeg hilser på når jeg treffer de, men ikke noe mer enn det.
      En bloggkontakt er en jeg kommenterer bloggen til ofte, og som kommenterer tilbake. En jeg kan ha en “samtale” med og som jeg på en måte føler at jeg kjenner litt gjennom bloggen.
      Aldersforskjell ser jeg ikke på som noe problem. Jeg føler ofte at jeg har mer til felles med folk som er eldre enn meg enn folk på min egen alder. Jeg leser blogger skrevet at folk mellom 14 og 73 år, men de “gir” meg jo forskjellige ting.
      Anonymitet er ikke viktig for meg. Eller, jo. Det er jo egentlig det, på en måte. Jeg legger ikke ut bilder av andre folk uten at de sier det er greit, og jeg skriver ikke personlige ting her. Ser en del andre bloggere som legger ut detaljer om krangler med kjæresten, problemer med familien og sånne ting.. Det klarer ikke jeg gjøre. Jeg har ikke noe problem med å legge ut mitt navn eller bilder av meg selv. Jeg pleier ikke legge ut bilder av andre uten å spørre.
      Babyblogging vet jeg ikke hva jeg tenker om. Bare legge ut noen bilder, eller “hverdagsblogge” litt er egentlig greit. Men de som skriver detaljert om sykdom, avføring og gulping tror jeg bør tenke seg litt om.
      Å skrive blogg gir meg en del. Jeg synes det er gøy å blogge og får mye underholdning av å skrive og få respons fra folk på det jeg skriver. Jeg synes også det er gøy å lese blogger, for underholdningens skyld. Og for å lære om saker og ting.

    4. A:Takk for lang og god kommentar. Det ser ut til at vi har stort sett samme syn på bloggaktiviteten vår. Det med anonymitet er jo litt tveegget. Når jeg skriver er det litt viktig at en leser kan ha en måte å finne ut hvem jeg er, for jeg har ansvar for mine skriverier. Jeg går da ut fra at leseren kan finne min E-mail-adresse slik at jeg blir avanonymisert på den måten. Igjen, takk for kommentarene. Ha en fin søndag.

    5. et vennskap er et forhold til ett annet menneske som en trives ilag med,medan ett bekjentskap er en person som en kjenner,sier hei til men ikke stort mer.
      jeg velger mine bloggkontakter med omhug med personer som jeg føler har litt samme interesser som meg:))men jeg holder meg på 38+ og oppover
      Mine bloggvenner skal vite hvem jeg er det er helt greit men da litt for mange ørstinger som jeg ikke kjenner pratet om min blogg i selskap så droppet jeg bilde av meg på framsiden av blogg.no og jeg fikk meg nytt bloggnavn
      jeg legger ikke ut bilder av personer uten løyve og babybilder er for meg ok om foreldrene har sagt det er greit
      jeg bor på en liten plass med få mennesker,det blir lange dager nå som jeg er uføretrygdet og da er bloggvenner en velsignelse i min hverdag:))

    6. fruensvilje:Takk for turtipsene og for de gode og fyldige kommentarene til mitt innlegg i dag. Jeg tror vi er stort sett enige hva angår bloggkulturen. Jeg er pensjonist, og da er bloggen en god anledning til å ha sosial kontakt med andre bloggere. Du vet når en slutter på jobben faller også noe av kontaktflaten bort, da er det godt med alternativer.
      Ikke minst gir bloggingen nye impulser, ideer og tips, slik ditt reisebrev i dag ga meg. Ha en fin kveld.

    7. Enig med deg! Spesielt det med babyblogging, de vet sikkert ikke at det fins en blogg der mesteparten av deres liv er skrevet ned så alle kan se det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg