Evig eies kun det “teipte”

Det fikk president Nixon bittert erfare da magnetbårnd han hadde slettet lot seg lese, og som avslørte informasjon som førte til hans skammelige fall.

Jeg tok med denne episoden for å illustrere hvor vanskelig det er å slette digitalisert informasjon, og hvor liten kontroll vi har med hva vi legger fra oss av informasjon i løpet av en tur, for eksempel fra Bergen til Oslo.

1. Du kjører gjennom flere bomstasjoner
2. Du fyller drivstoff
3. Du er kanskje innom flere veikroer
4. Du tar telefoner underveis.
5. Du overnatter kanskje på hotell.
6. Du trekker kredittkortene dine mange ganger.
7. Du registreres av kamera i gater og streder.

Dette er steder eller aktiviteter hvor du blir registrert digitalt. Vet du hvor lenge informasjonen beholdes der ute, og evt hvor tilgjengelig den kan være for andre? Nei, du vet ingenting om det.
Du kjenner heller ikke til om informasjonen blir slettet iht konsesjoner eller regler.  Ap-talsmannen Kolbergs forsikringer om at den lagrede informasjonen er i trygge hender står ikke til troende.
Her kan bare referes til siste ukes avsløringer om DNA-informasjon og sykehusjournaler på avveie.

Det betyr ingenting for meg om mine aktiviteter blir registrert, seier du kanskje. Men tilbake til osloturen. Hvis noen kobler all informasjonen du legger fra deg på den turen er det ikke sikkert at det er så greitt.  Det er det i alle fall ikke for meg, selv om turen har foregått i all uskyldighet.

Så til ukas lille kontroversielle sak i stortinget, nemlig vedtaket om innføring av datalagringsdirektivet. Det er, etter min mening en helt unødvendig inngripen i våre privatliv, og det kommer på toppen av alle digitale registreringer vi ellers er utsatt for, ref osloturen.
Dersom politiet ønsker å følge opp telefonsamtaler o.l. er det allerede i dag mulighet for det etter godkjennelse fra domstolene. En slik ordning burde kunne tilpasses endrede behov uten at hvermansens telefonaktiviteter må registreres.

Tåler du den så tåler du den, seier du kanskje.
Jeg ønsker i alle fall ikke å leve i et samfunn der enkeltpersoners gjøren og laden til enhver tid registreres. Et slikt samfunn kaller vi et overvåkingssamfunn.

8 kommentarer
    1. Med all den kriminelle virksomheten jeg holder på med så vil jeg helst ikke bli registrert mer enn høyst nødvendig hihi, nei uff dette er så unødvendig, det er som du sier, politiet kan fint få de opplysningene de trenger i dag, uten dette idiotiske direktivet.

    2. I politiske kretser går visst trangen til å regulere våre liv foran det sunne bondevettet av og til, og da blir slike unødvendige direktiv til. Men her er fremgang å spore. I det gamle sovjet var slik overvåking helt vanlig, i dag legaliserer vi det med et direktiv!!!!
      Det verste er at høyre kaller det styrking av personvernet. Hallo, da datt jeg av lasset!!

    3. Poenget med direktivet er vel å komme grove kriminelle handlinger til livs – er det ikke en pris vi kan betale? Jeg tviler på at politiet har ressurser til å sitte å følge med hvermannsen sine bevegelser uten grunn. Jeg leser akkurat nå historien om Natasha Kampusch, og det er hjerteskjærende…hvis politiet får mulighet til stoppe slike typer kriminelle, må de gjerne følge mine “fotspor” – jeg har ingenting å skjule.

    4. julibakken:Jeg synes ikke at det er “all right” at alle skal overvåkes for å knipe de kriminelle som kunne vært tatt med det lovverket vi allerede har. Hvis dette direktivet skal kunne ta personer som ikke er under mistanke betyr det helt enkelt at all registrert informasjon må scannes – og da er vi virkelig på ville veier med personvernet.
      Så vil jeg også hevde at all informasjon som samles inn vil bli misbrukt en eller annen gang, det viser dessverre historien til mange offentlige registre. Det siste er den såkalte snokingen som er foretatt av en sykepleier i pasientregistre.
      Nei, dette er en samfunnsutvikling jeg ikke liker.

    5. …er fortsatt ikke “med”. Det er tydelig at de ikke har gode nok virkemidler for å ta kriminelle…det er SÅÅ mange uoppklarte saker. At informasjon vil bli misbrukt en eller annen gang, er nok sannsynlig…og det skjer i dag, også…men jeg mener at virkningen av voldskriminalitet som ikke blir oppklart i samfunnet er et like stort problem. ( I all vennskapelighet – ha en fin dag!)

    6. julibakken:Jeg skal innrømme at dette er et vanskelig dilema, en balanse mellom kriminalitetsbekjmpelse og overvåking av borgerne. For meg føles det som vi er i ferd med å bikke litt over på overvåkingssiden etter hvert. Vi må vel bare erkjenne at vi er litt uenige her. Du må ha en fin dag. Her er det sol og regn om hverandre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg