13.mar.2011


Kilde.: Google billedarkiv.

Nå stikker jeg kanskje hånden inn i et hvepsebol, men vil la det stå til.

Jeg registrerer i pressen at vår engleprinsesse anmoder om at det nå bør sendes engler til det japanske folket. Jeg håper at hun evt mener engler i form av hjelpende og trøstende hender. Dersom hun derimot mener at vi bør sende de med vinger på, er hun etter min mening langt ute på blåmyra. Skal vi sitte stille og vente på, og forvente undere der borte i den situasjonen som er der, tror jeg at vi lever i en i en komanær tilværelse.

Det de trenger der nede nå er tilstedeværelse av ressurser til å søke, redde, rydde og reetablere sine hverdager. Når vi ute i verden skal sende hjelp er det ikke engler jeg først og fremst tenker på.

Forresten, hva synes dere om engleaktiviteten til vår prinsesse?

11 kommentarer
    1. Selv om jeg tror på engler tror jeg ikke de duger til å rydde opp etter den fryktelige humanitære katastrofen i Japan.. Håper det stakkars folket får hjelp og bistand fra hele verden, tror dessverre ikke det hjelper med kongelige engler engang..

    2. ernashus:Vi er nok helt enige der. Dette ser ut til å utvikle seg til en større katastrofe enn noen kunne tenke seg. Da er det nok de praktiske hjelpetiltakene som bør prioriteres.

    3. Det skader ikke om det sendes noen engler, for jeg regner med at du forstår at prinsessen helt sikkert også ønsker at vi skal bistå Japan på andre måter. hva skader det om alle støtter på sin måte, slik de selv syntes det er best? Tenk heller på hvordan du selv kan hjelpe og bistå, i stedet for å kritisere andres tiltak.

    4. Märtha lever i sin egen boble, og det er kanskje for å klare sitt virkelige liv hun har valgt denne formen. Men at hun blander sammen sine rolle som forhenværende prinsesse av Norge og nåværende datter av Norges konge sammen med sitt arbeid for å livnære sin familie går langt over støvleskaftene. Med en slik mann så må hun ut og arbeide for å brødfø sin familie, og det er forståelig. Men da skal hun være Fru Märtha Behn, og har vel egentlig, iallfall burde hun ha forbud mot å titulere seg prinsesse i den sammenheng.
      Kanskje hun egentlig ganske enkelt mente at vi skulle be for det japanske folket, men det er vel gammeldags. Nei send heller noen engler hi hi.

    5. Linda:Dersom du leser innlegget mitt en gang til vil du kanskje se at vi ikke er så uenige. Forøvrig må det være tillatt å kritisere synspunkter og terapeutiske opplegg som holdes fram i samfunnsdebatten.
      Jeg vil også forbeholde meg retten til å kritisere engleoppleggene til prinsessen. At noen har glede av oppleggene og tror på dem er helt OK for meg, men det skal ikke avskjære meg fra å fremholde mine synspunkt.

    6. mojita:Jo, vi må gjerne be, men her trengs nok absolutt mer enn bønner. Helt enig med deg, hennes sammenblanding av roller bør i høyeste grad være problematisk for både kongehuset og det norske folket. Det ser imidlertid ut for slike ting får passere i dag.Jeg spør meg da om vi etterhvert har etablert et litt likegyldig forhold til vårt kongehus, dets gjøren og laden. For egen del, som i grunnen er royalist, har det etterhvert blitt slik. Kanskje veien til en mer moderne styreform er kortere enn vi ser i dag. Takk for det fine innlegget.

    7. Argh….rett og slett litt irriterende utspill fra Märtha. Å sende “engler” til Japan er et hån, og kan ikke kalles et hjelpetiltak engang. For meg virker det som en enkel og billig “hjelpemetode”, som mest av alt gir Märtha oppmerksomhet – og det er jo bra for engle-forretningen.
      Gi Japanerne praktisk hjelp og menneskelig støtte! Det er det de trenger. Har vi engler i Norge, så har de det sikkert i Japan også.. De er jo før oss med det meste, så jeg tror Engle-skole-englene kan holde seg innenfor landegrensene og ikke dra ut i verden og skjemme oss ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg