Mye rart i sjøen.?

 

I dag vil jeg bringe dere over til det maritime miljøet. Da jeg forrige uke fikk tak i fisk hos en av mine gamle skolekamerater fra folkeskoledagerne viste han meg to sjeldne gjester som han hadde fått i garna sine. Jeg fikk tatt noen bilder, og her er prøver på hva man også kan få på garna.

Øverste bildet er en 11-armet sjøstjerne, diameter ca 15 cm.  Den er muligens kalt solstjerne. Vakker, ikke sant?

Under kan dere se bilde av en St. Petersfisk. Den er relativt sjelden i våre farvann, men den kan finnes helt opp til Trondheimsfjorden. Denne fisken var ca 1 kg. Ikke så pen å se på, men skal smake bra. Hvordan den har fått navnet vet jeg ikke, men noen kan kanskje hjelpe meg der.

12 kommentarer
    1. Det er mye rart man finner i sjøen. 🙂 Sjøstjernen var flott! Fisken… Tjaaaaaaaaaa 😉 Håper den smaker bedre enn den ser ut. Navnet derimot – har jeg ingen anelse om. 🙂
      Ha en flott dag!

    2. Ja, det er mye rart man finner i sjøen. Jeg hører de som driver med dykkng at de lar seg inspirere av det spennende livet i sjøen!:)
      Ønsker deg en kjempefin mandag, og fin uke!:)

    3. Toril:Kjekt at du er innom av og til. De to objektene jeg viser i dag synes jeg er såpass spesielle at det var verd å presentere dem. Ha en fin uke.

    4. Sjø- eller solstjerne var jo helt fantastisk. Den ser ikke ekte ut.
      St. peters fisken har jeg smakt i Israel. Vi var på båttur ute på Genesaretsjøen som var en opplevelse, og etterpå var i på en restaurant og fikk servert denne fisken til lunsj. Hele fisken kom på tallerkenen med litt pommes frites ved siden av og salat. Den så omtrent slik ut på tallerkenen som ditt bilde, så vi måtte rense vekk ben etc. Den smakte ikke så særlig, men tror nok mest det var at min appetitt forsvant ved synet av den. Jammen godt det var litt salat og pommes frites ved siden av.

    5. mojita: Joda, den er nok ekte, men den er tatt med blits inne.. Du har rett, synet av fisken innbyr ikke til konsum. Godt å ha pommes frites og salat å ty til da.

    6. Ja, St Peter er jo oppbrukt i fiskemerkingssammenheng. Det ble visst et litt langt ord, men det er visst tillatt nå i våre språklige frislippstider.

    7. En legende sier att navnet St.Petersfisk kommer fra Jesus tid.Jesus skal ha bedt en av sine disipler gå ned til havnen og ta en fisk og ut av munnen på den fisken skulle han plukke en gullmynt,Peter så gjorde og da sa Jesus til ham att den gullmynten skulle han gi til kongen som skatt fra dei to:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg