Hørt i retten + Den siste glede.


Kilde.: Kvasir

Advokaten.: Hva var fødselsdagen Deres ?
Vitnet…….: 18. juli.
Advokaten.: Hvilket år ?
Vitnet…….: Hvert år.

Ellers kan jeg berette at snøen i natt har gjort sin gjenkomst her vest.

Ja, og så har visstnok noen kloke hoder funnet på at nå skal man gjøre med ølet i butikkene som man har gjort med tobakken, nemlig skjule det bak forheng
Hva blir det neste ? Bygge polet inn i grønne containere under kjøpesentrene?. Kanskje man bør vurdere å plaserere snop, sukker og andre helsefarlige varer på samme stedet.

Andre Bjerke har vært innom problemet i sitt artige dikt

Den siste glede.

En mann som følte seg litt slapp og dårlig
ble undersøkt av legen, doktor Stø.
På mannens spørsmål.: “Er det svært alvorlig”
Lød legens svar.: “De er så god som død”

Men vil De leve, må De ikke drikke
en dråpe alkohol av noe slag,
og røke må De selvsagt heller ikke,
og heller ikke mere ha en arbeidsdag.

Hva kvinner anbelanger, må De sky dem
og unngå all affekt. Det er hårdt,
men jeg må også konsekvent forby Dem,
teater, kino, bøker, spill og sport.

En regel De må nøye overholde
er den:Spis aldri mat som smaker godt
Dietten blir: En avkokt fiskebolle,
og ett glass vann pr dag. Har De forstått?

“Ja takk” sa mannen tappert. ” Men jeg vil at
det ikke her på noe legges skjul.
så svar meg kjære doktor, er det tillatt
for meg å ha et juletre til jul?”

Ha en, fett – sukker – og alkoholfri dag!

13 kommentarer
    1. Godt skrevet av Andre Bjerke.
      Ja, nå blir man ikke forfelt for noe lenger. Hvordan skal dette ende ?
      Her til lands er det snart ikke lov å kose seg i det hele tatt.
      Det ender vel med at det blir innført kvoter på øl og tobakk.
      Dette blir i det meste laget !

    2. Leksehjelpen er nok i privat regi. Min femten år gamle epileptiker arbeider hardt når han først kommer i gang, men å sortere hva han må gjøre hvor og når er ikke så enkelt. Siden jeg da var i møte i hele gårkveld, måtte han legge seg med det samme jeg kom hjem og stå opp grytidlig for å sortere tankene sine i forkant av stilskriving på skolen i dag. Han må fortelle høyt hva han tenker og “penses inn ” på hva han har bruk for og hva som kan forkastes. Hodet hans fungerer som et arkiv der alt har sin plass, informasjonen er lagret, men så blir det rotet til og han må ha litt hjelp til å rydde opp før han kan bruke “arkivet” sitt…

    3. hestiaverden:Der gjør du sikkert en flott jobb. Det med å rydde i informasjon og tanker er nok utfordringer for alle kategorier elever. Jeg synes det også av og til åpenbarer seg at noe av lærebøkene kunne vært strukturert på en enklere måte slik at den enkelte elev kunne få entydig og enkel informasjon som er grei å forholde seg til. Eksempelvis synes jeg litt for ofte at Mattebøkene vinkler oppgavene på en alt for komplisert måte, enkle regneregler kompliseres unødvendig.
      Huff, dette ble visst litt for omfattende, men mitt anliggende og erfaring er at leksehjelp er både viktig og nødvendig. I dag hadde vi 34 elever og tre hjelpere på “min” leksehjelp. Lykke til videre med arbeidet.

    4. synsvinkler:Som sagt i en annen kommentar. Vi skal leve litt også, ikke bare eksistere, slik myndighetene tydeligvis vil. Det personlige ansvaret tas mer og mer bort fra oss, byråkrater med lover og forskrifter overtar!

    5. mojita:Nei, det minker på mulighetene for å gå “på trynet” som det heter. Men er ikke det noe av spenningen i livet da? La oss få ta våre egne valg – konsekvensene rammer oss selv, om valgene var dårlige. Ha en fin kveld.

    6. Så da er det like godt å legge seg ned å daua hihi
      Artig dikt av Andre Bjerke som passer fint inn i dagen debatt om de “nye” kostholdsrådene. alt med måte sier nå jeg 🙂

    7. Helt enig i dine tanker angående lærebøker. Matte er egentlig verdens enkleste fag, men det puttes inn så mye unødvendig i læreplaner. Veldig mye er basert på at faget skal “lekes” inn. Det er flott å være kreativ, men det er ikke alle som liker tegning og dikkedarier. (Misforstå ikke, JEG liker slikt, men det passer ikke til alle) Av og til må man skrelle vekk pynten og sitte igjen med den informasjonen som faktisk er nødvendig. Grunnleggende tallforståelse er så viktig, og vi mennesker bruker hjernehalvdelene forskjellig. For mange er det “broene” mellom hjernehalvdelene som er problemet, og da blir det bare surr om man skal tegne vottepar for å lære to-gangen…. Dette ble forferdelig teknisk, men bakgrunnskunskap gjør det lettere for meg å forstå hvordan Tenåringen min tenker :o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg