Frankofil ??

Håper at dere kan lese denne bloggen. Jeg vet at noen har hatt problemer med lesing av mine lagrede blogger, men vi får håpe det beste.
Mitt studieår i Frankrike i yngre dager har medført at jeg år om annet vender tilbake dit, og i de senere år har det blitt noen turer til Provence. Varmen, kulturen  maten, også menneskene gir meg  en god følelse der nede.

Først noen brosjyrer fra området. Vi bor ofte i Vence, en liten by oppe mot fjellene. Her er det gode bussforbindelser til byer og severdige steder i omegnen. Hotellet vi bor på drives av et svensk ektepar så her behøver ikke fransken være perfekt for å kunne kommunisere.

 


l

En øl på fortauskafeen smaker i varmen

Yrende liv på det ukentlige markedet i Vence. Her kan du få tak i mye rart, mest tilsynelatende gamle ting.

Grasse er en av de “store” parfymebyene i Frankrike, og her kan en både ta en omvisning samtidig som en kan få “smaksprøer”.

Byen ligger i brattlendt terreng og men kan finne artige trappekonstruksjoner for å forsere de ulike nivåene.

Så er vi nede i EZE, en ørliten by midtveis mellom Nice og Monaco. Byen ligger på en liten fjelltopp med stupbratte fjellsider på to sider. Her fins en liten kaktusfarm og et meget eksklusivt lite hotell. Utsikten fra byen er formidabel.

Dette var bare noen få smakebiter fra Provence. Kan kankje passe nå i det gufne og halvsure vinterværet vi har noen steder i kongeriket.

11 kommentarer
    1. Tusen takk for smakebiten :)) Provence er så absolutt ett område som frister. selv har jeg bare sett Paris av Frankrike, skulle gjerne ha sett mer 🙂
      De trappene fristet ikke akkurat nå, men utsikten derimot, tres bien :))

    2. ja det var vel omtrent det jeg trengte idag som det snør fortsatt trofast siden i går kveld. Begynner å bli noen cm som har kommet det siste døgnet. Frankrike er fint, og sikkert finere når man kan språket, slik jeg føler det med Spania. Har faktisk vært i traktene, en liten nydelig by som het Villefrance. Derfra var det masse trapper opp til toglinjen som fraktet meg til Nice den ene veien, og til Monaco den andre veien (hvis jeg ikke husker feil da, mange år siden)!!

    3. mojita:Språket var viktigere før. Nå snakker de fleste unge litt engelsk. Spesielt nede på Rivieraen kommer man langt med engelsk. Ellers er toget du skriver om et meget bra og billig fremkomstmiddel langs middelhavskysten. Bilkjøring kan bli litt stressende da franskemennene er meget utåmodige bilister – hånden er aldri langt fra fløyta.
      Du husker nok rett mht Villefrance, der har jeg ikke vært – så jeg må nok nedeover en tur til. Ha en fin dag.

    4. Grete: Du må nok prøve å få skikk på ryggen før du tar ut på en tur til Provence. Dere som er seilere. Der finns fine seilmuligheter lenger inn i Middelhavet og Adriaterhavet. Her kan man leie fine seilbåter, men det vet dere nok.
      Jeg liker best å holde meg på landjorda der nede. Ha en fin dag.

    5. Hei, gamle soldat!
      Med dine frankofile betraktninger åpnet du et lite vindu mot fortiden. Jeg kvitterer med et lite vers fra napoleonstiden:
      On oblie les batailles de Wagram et d?Austelitz,
      mais on n?oubliera jamais la premiere fille q?on
      a pris dans ses bras.
      Ha en fin dag!

    6. Nydelige bilder som får en til å lengte til varmere strøk uten regntåke og vind på tvers. Jeg har vært i Paris et par ganger og en sommer kjørte vi rundt i Normandie. Vi irriterte oss grønn over at de ikke ville snakke annet enn fransk.
      Har dere lagt merke til at når ordet Provence kan legges til på en vare av ett eller annet slag, så stiger prisen betraktelig!?? I India var det Kashmir. Blår i øynene er det noe som heter….

    7. farmoringrid:Ja, det var dessverre slik tidligere. Helt utrolig, men de snakket heller tysk enn engelsk, selv om de siste hundreåret har blitt invadert av tyskerne to ganger!!
      Det har bedret seg litt med engelskbruken nå, spesielt i turiststrøkene.
      Normandie og Bretagne er spennende områder å reise i. Mye historie og kultur der..Isle St. Michel er et godt eksempel.

      Jo. ordet Provence har nok blitt en merkevare på godt og vondt (vondt, mest for lommeboka)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg