Våryr m.m.

I dag skjedde det. Eg registrerte det aller første vårteiknet i fugleverda. I treet rett utafor huset vårt sat det ei skjor og baska med ein kvist som tydelegvis skal verta ein del av eit reirbyggverk. Litt tidleg med vårkjenslene i år, i alle fall gledeleg at einskilde registrerer at dagane vert lengre og ljoset vender attende. Von for andre også?


Kva har så dette med våren å gjera. Jau, torsken kjem inn til kysten for å gyta, våryr kanskje den også. Var ute i Øygarden og kjøpte nokre middagar med nyslakta torsk. Her ligg det innpå 15 kg rundfisk. Ein del av dette skal verta den  årlege middagen for familien i morgon. Nykokt torsk, lever , rogn, eggesmør og raudvin. Høyres det godt ut?

Om du ikkje likar fisk har du mi medkjensle.

12 kommentarer
    1. Jeg tar imot og registrerer alle vårtegn med stor takk! Så godt det hørtes ut med torskemiddag! Til uka blir det skrei og rogn en dag! Ha en kjempefin kveld og kos dere med torsk og vin:-)

    2. Hørte småfuglene synge så fint i morgensolen her en morgen – det var en god og fin følelse!
      Jeg er en av to som liker fisk av oss fem som bor her – er vel programforplikta siden jeg er fra Finnmark opprinnelig 😉 Hørtes ut som en skikkelig middag er planlagt! Lykke til med den og festen 🙂

    3. Den skjora var vel litt tidlig ute, men så gjør skjora seg virkelig fore når den bygger reir. Åååå, den torsken og middagen fikk jeg vann i munnen av. Herlig!!
      Ha en fin helg.

    4. Litt tidlig å begynne å bygge reir ja 🙂 fisken såg faktisk god ut, sjøl om torsk aldri har vært min favoritt så er det sikkert forskjell på fersk fisk og det jeg fikk på innlandet der jeg vokste opp 🙂

    5. Fisken min kommer fra frysedisken på Coop. Jeg forsøker å unngå de pakkene som har serienr som starter med CN. De har nemlig vært i China for tining, sløying, tilsetting av vann, ny innfrysing, transport til Rotterdam for omlasting, ny transport til Oslo, hvor den presenteres som prima vare. Og det store trylleriet er at når man sender 1,0 tonn råfisk nedover får man 1,1 tonn tilbake. Verden har kommet langt.
      God helg!

    6. Pedro:Jada, og vi godtar og spiser “vannmelonene” pakket i fiskeskinn. Forresten var jeg ikke klar over at de eksporterer så mye vann fra Kina. Ha en fin week-end Pedro.

    7. Grete:Kanskje du ikke har blitt servert “the real thing”, torsk som har stått i “steng” en liten uke før den klargjøres for koking ved å ligge oppskåret under rennende vann i 2 – 3 timer. Så “trekking” i 10 – 12 min. Serveres med tilbededt lever og rogn samt eggesmør. Nam. Så var det smak og behag da. Ha en fin week.end.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg