Vår nye fylkesmann.


BT- illustratør.: Marvin Halleraker.

I høst fikk vi en ny fylkesmann i Hordaland. Mange politikere i fylkets kommuner var nok litt avventende til utnevnelsen av Lars Sponheim. Han har jo vært en, både likt og mislikt stortingspolitiker som har uttrykt sine meninger i klare og utilslørte ordelag.

Som bestyrer av to departementer synes jeg at han fungerte godt og lojalt ovenfor sine regjeringskolleger.

I høst ble han så utnevnt til fylkesmann i Hordaland, og da var det nok mange lokalpolitikere som ble litt urolige. Ville han bli en samarbeidspolitiker som i fellesskap med lokalpolitikerne gikk inn for å løse fylkets utfordringer innenfor samferdsel, kommune – og byplanlegging etc, eller ville han bli en kontroversiell bremse på lokale initiativ.
Etter noen måneder har han kommet ut av skapet og, med sin sponheimske retorikk gått mot mange av de viktige sakene som er fremmet av kommunene.

Hvordan dette vil ende har jeg mine meninger om, men vil la det ligge nå.

Jeg ble imidlertid trigget til å skrible ned noen tanker rundt Sponheims første måneder som fylkesmann i Hordaland.
Dette er kanskje noe for lokalt for mange av mine lesere, men jeg får la det stå til.

 

Kongen på Haugen.

 


 

Høyrt om elefanten i glasbutikken.

No er han slept laus på oss.

Han styrer reguleringsakrobatikken.

Her er han både konge og er boss.


Han var ein fargeklatt i politikken,

delte ut høner til alle mann.

Me vraka han då han tøyde strikken.

Rova mellom beina, ut han forsvann.


Så vart han brått vår fylkesmann,

innsett av kongens råd.

No held han på og sit fylket i brann

med nei til alle som ber om råd.


Kommuneplanar vart omsøkt i haust,

men dei vart straks sabla ned.

Bilar er fy, også naust.

Trur du det sluttar med det?


No har han kome med klåre signal.

Det lovar?kje godt at lokaldemokratiet,

som planlegg si framtid med kart og linjal

vert prisgjeve fylkesmannsbyråkratiet.


Det boblar i alle planleggingskjelar,

og koker i mange ordførarsinn.

Lokalt legg dei korta, men fylkesmannen spelar

Gissa då, kven trur du det er som vinn.


Han meiner seg å ha ei ovstor makt,

målbore med kraft og mynde.

Så lenge han er i kongens drakt

lyt kommunane be, og ikkje synde.


Men kan ikkje fylkesmannen leksa si?

Er det lurt å trampa i alle ?bed??

Storkjeft får ikkje ei sak til å gli.

Samarbeid gjev løysing og fred.

 

Eit råd vil eg våga å føra fram

om ?kongen? held fram på same viset.

Kommunar lyt laga eit felles program,

til kamp mot fylkesmannsskviset.

12.01.2011.M-m.

6 kommentarer
    1. Stakkars dere tenkte jeg da han fikk vervet og stakkars dere fortsatt.
      Sponheim er en mann med mange meninger og en “regelrytter”, fyll så på med litt “stormannsgalskap” så blir han muligens ikke den mest populære fylkesmann men i alle fall den sent glemte :))

    2. Grete:Håper at han sitter i en åremålsstilling, ellers sliter vi, for gubben er jo ung.
      Jeg funderer på om dette ble straffen for at hordalendingene ikke stemte han inn igjen på tinget?!

    3. Nå er jeg ikke så helt inne i arbeidsoppgavene til en fylkesmann, men han må vel også høre på sine medarbeidere vel og ta avgjørelser sammen med de? Han har mange kloke meninger om ting og tang, men er nok en elefant i en glassbutikk også tenker jeg ja. Trodde man kanskje ble litt mer avslept med tiden, iallfall er jeg blitt det ;o) Ha en god søndag.

    4. Mojita:Jeg tror at det er mange ordførere som er på “tå hev” her i fylket nå. Du vet, en ting er de politiske meningene som han frambar, og som virket fornuftige da han var på tinget. Nå skal han forvalte stortingsvedtak og lovverk. Det blir en litt annen sak, og da kan det gå galt dersom en ikke legger politikken litt bak seg. Ha en fin dag. Her styrtregner det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg