Cornelis Vreswijk


Wikipedia,

For en som er født samme året som Cornelis (1937), og som opplevde ham som den visekunstneren han var, var det med spenning jeg tok en av mine sjeldne turer på kino sammen med min kone for å se den omtalte filmen om ham.

Om filmen er det å si at den fremsto for meg som en slags dokumentarisk oversikt over livet hans. Hovedrolleinehaveren, som forøvrig er en tidligere black metal utøver, hadde Cornelis’ pondus, og han var slående lik kunstneren. Jeg synes også at han spilte rollen sin utmerket, faktisk så godt at en glemte at det ikke var Vreswijk selv som var på lerretet.

Det ble en jevnt bra kinoopplevelse, men jeg savnet mer av musikken til Cornelis, og mye av det vi fikk var kortere bruddstykker av visene. En kan godt spandere et par timer på denne filmen. God fornøyelse, om dere skulle velge å se filmen.

11 kommentarer
    1. Takk for godt film-tips! Jeg har selv lurt på å se den filmen – og nå tror jeg jaggu jeg tar med meg gubbe og ser den 🙂 Ha en fin kveld videre!

    2. Jeg har sett noen klipp fra filmen på TV, den virket veldig dokumentarisk ja, synd hvis musikken kommer i bakgrunnen, han hadde jo så mange fine viser 🙂

    3. Jeg skal se den, Cornelis var en av mine store favoritter. Faktisk ble jeg forelsket i min mann fordi jeg syntes han lignet så veldig på Cornelis! Vi fikk faktisk gleden av å hilse på ham en gang, og mannen min har enda autografen hans i lommeboka si..Synd at vi ikke får høre mer av den flotte visesangen hans på filmen da,men jeg skal se den likevel. Ha en fin kveld:-)

    4. Jeg har hørt bare godord om Cornelis-filmen, og jeg skal gå å se den om ikke så lenge. Cornelis var og er en stor favoritt hos meg, og han spilles ofte.

    5. ernashus:Etter det du skriver bør du absolutt se filmen. Kan bli spennende å høre din vurdering etterpå. Venner av oss syntes at den var helt topp. Ha en fin kveld fortsatt.

    6. Vera Lynn:Joda, den har fått god omtale. Selv om jeg kunne ønsket meg litt mer av visene til Cornelis så angrer jeg ikke kinobesøket. Ha en fin kveld.

    7. Jeg var og fan av musikken hans. Alikevel er jeg usikker på om jeg vil se filmen. Jeg såg filmen om Jonny Cash og der ble sound`en feil for en gammel fan. Gikk litt skuffet hjem.

    8. Vi skal på kino for å se Corneliusfilmen, og filmen har jo fått god kritikk. Jeg synes Cornelius har fine viser.
      Ønsker deg en kjempefin fredag!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg