I mangel av noe annet…..

Egerntlig har jeg lite å berette i dag så dette livstegnet får bli fra mer sommerlige dager. Jeg holder på med å lage en liten oversikt over fiskebåter på hjemstedet mitt på 1900-tallet og i den forbindelse tok jeg sommeren 2005 noen bilder fra naustmiljøet og havna på Alvheim i Øygarden.


Først et bilde fra Kysmuseet i Oen/Øygarden. Fiskebåten i forgrunnen er den typen man brukte der ute fram til 1960-tallet.


Her er mer moderne varianter av hhv fiske- og hobbyfiskebåter.


Denne båter er bygget på 50-tallet. Praktisk for småfiske. Er nå kondemnert.


En mer moderne variant som er bygd lokalt på 70-tallet. Senere solgt til Tyskland.


Denne er bygd på 80-tallet og er utstyrt med kraftblokk. Det er egentlig en vinsj man benytter når garn og teiner skal trekkes.
Endel av disse båtene har også ekkolodd og GPS. Det er praktisk hjelpemidler for å finne fiskeplasser og fisk.


Tilslutt, ut for å trekke garna.

 

17 kommentarer
    1. Har du fått med hvor disse båtene er bygd, og evt. motortype og ant. HK. Her gjør du arbeid av kulturmessig verdi. De eldste av disse er snart bare et svakt minne hos gamlinger som deg og meg.
      Ha en fin maritim dag.

    2. Åhh så kjempefine bilder. Det er kjempeidyllisk der!:) Som jeg lengter til vår og sommer når jeg ser slike sommerbilder!:) Slik båt er båt med sjel i mener jeg. Håper alt står bra til med deg og dine? Alt bra her!:) Her har vi minus 4 grader, og det er jo rene sommertemperaturen i forhold til minus 15 grader.
      Ønsker deg en kjempefin tirsdag!:)

    3. sv: Tusen takk for hyggelig hilsen! 🙂 Kjekt å høre at du vil ta turen innom av og til 🙂 Det kommer jeg nok til å gjøre til deg også 😉
      oii, høres spennende ut – også så fine bilde du har tatt 🙂

    4. Pedro:Tenkte at du ville ha mer teknisk info. Jeg har samlet i alt ca 50 båter med str, navn, registreringsnummer og motordata for alle. Jeg har også info om båtbyggeri for endel av båtene og bilder av de nyeste. Bildedata er ikke lett å fremskaffe nå, så der vurderer jeg å få lagd typetegninger og så henvise til disse i teksten. Jeg har jo sett omtrent alle båtene, jeg er en gammel mann, så jeg vet hvordan de såg ut. Ha en fin kveld.

    5. Dersom du har registreringsnr kan du komme langt med merkeregisteret (som kanskje befinner seg lokalt i Øygarden, eller sentralt i Fiskeridirektoratet). Her står byggeår, båtbygger, motortype, eierhistorikk, etc. Må si du er vidtfemnende i dine gjøremål.

    6. Pedro:Jeg har vært gjennom merkeregisteret og tatt ut det de har der. De fleste av båtene på Alvheim var under 40 fot så da var kanskje kravene til registreringsdata noe enklere.
      Ha en fredfull natt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg