Formastelser ??

I dag våknet vi til en vakker høsthimmel her vestpå. Jeg fikk tatt et morgenbilde fra verandadøra. Vi ser innover mot Bergen.

Så over til formastelsene. Etter den hete debatten om monstermastene i Hardanger er det kanskje på sin plass å vise hvordan en masteskog tar seg ut i naturen. Det blir mye unatur av et slikt mastekratt som jeg prøver å vise dere i dag.

Jeg måtte, som snarest ut i Øygarden og hadde apparatet med meg. Her er resultatet.

Her er mastene plassert langs riksveien. I dette relativt flate landskapet rager de!


Dette er ikke vakkert. Masteskogen ligger i et tur og sykkelområde.

Det må sies at Øygarden kommune fikk BKK til å grave ned en største kabelen som måtte strekkes for oljeinstallasjonene der ute.

På vei ut til landstedet passeres et titalls større og mindre bruer. Her er en av dem, og man skimter havet på utsida.

Her er den samme brua fra en annen vinkel.

Ha en fin dag.

 

10 kommentarer
    1. Jeg støtter protestene mot flere slike master. Dette kan vi bare ikke tillate at våre barn og barnebarn skal arve fra oss. Det er penger nok i Norge til å investere i bakke- og sjøkabler. Disse mastene er rett og slett gått ut på dato, og det bør iallfall den yngre garde av politikerne forstå.

    2. Det ser jo ikke veldig pent ut, bortsett fra i solnedgang, som på det første bildet ditt. Men egentlig har jeg ikke reflektert så mye over disse mastene før journalistene kastet seg over dem. Er jo ganske mange og ruvende i Tigerstaden med omegn også. Får håpe at det en gang i fremtiden kommer flere løsninger som er mer naturvennlige. Og strøm må vi jo ha, da…

    3. Ikke spesiellt glad i masteskogen jeg heller, og argumentene for disse monstermastene liker jeg ikke. Mer strøm til Bergen? mer strøm til utlandet er vel nærmere sannheten 🙁

    4. Grete:Jeg tror at du har helt rett. Det er fristende å tro at det finnes en vikarierende agenda. Dessuten har vi et gasskraftverk på Mongstad som vi nå en gang har bygd, kan ikke stømmen fra det benyttes når det er behov for mer energi.

    5. ingalisa:Enig. Vi må etterhvert ta i bruk mer naturvennlige metoder for strømtransport. De finnes, og det finnes også penger til å ta dem i bruk. Jeg antar at noe av energiverkenes enorme overskudd kan brukes til slike investeringer.

    6. Ikke så vakkert med de mastene, nei, men jeg lurer på om det kan gjøres vakrere, litt mer naturvennlig? Du er flink med kamera.

    7. MAGMA:Takk for rosen, skulle hatt et bedre kamera, skulle også hatt et kurs.
      Kanskje vi skulle sette noen designere i gang med å fylle mer estetikk i konstruksjonsarbeidet av strømfremføringsanlegg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg