Hjernetrim for alle ?

Hørt om SCRABBLE ? Nei det er nok et spill som ble populært lenge før Playstation, WII etc. etc, altså et spill for “oldiser”. Vi er to vennepar som møtes to – tre ganger i måneden og kjemper om, og med ordene for å få dem i mest mulig poenggivende kombinasjoner på “brettet”.

For at vi ikke skal komme ut i diskusjoner om de valgte ordene er riktige eller ikke benytter vi en ordbok som “dommer”. Finnes ordet i ordboken, blir det godkjent, ellers ikke.

Spillet kan anbefales både som hjernetrim og underholdning, og så kan det vel ikke skade om vi lærer rettskrivingen av enkelte ord vi ikke er sikre på. I motsetning til datamaskinspilling er man alltid flere deltakere. Det gjør også spillet sosialt. Definitivt et spill for alle.

Ha en fin dag..

9 kommentarer
    1. Dette er et kjempe-“kult” spill – for å bruke ungdommens språk. Vi gjør dette noen ganger også, men ikke så ofte fordi TV har liksom overtaket og styrer det meste synes jeg.

    2. Ja, dette er et morsomt og lærerikt spill, også for barn som har lært å lese og skrive. Min mor elsket dette spillet, og vi spilte med henne mange ganger. Men vi fikk lov til å dikte nye ord og uttrykk som ikke sto i noen bok, bare vi greide å forklare hva ordet betød selv! Kunne bli mye morsomt av det! Fint å holde hjernen i form, jeg løser kryssord for å trimme min. Ha en fin dag! 🙂

    3. Scrabble er skikkelig koselig hjernetrim. Jeg kjøpte meg det for et par år siden og det blir ofte brukt rundt jul og påske når hele familien er samlet. Hender nå også jeg drar det frem når det er vennegjengen som er innom. 🙂
      Men må nå også påpeke at dataspill kan være vel så sosialt det også! Når jeg spiller er det som regel sammen med 10-20 andre som jeg snakker med hele tiden. Og man kan jo ikke si at det ikke er sosialt bare fordi man ikke sitter i samme rom som de andre. 😉

    4. Scrabble er jammen meg hjernetrim, og det er jo kjempegøy også!:) Familien til min mann og vi spiller det når vi er samlet, og vi ler oss skakk av kanonforslag som kommer opp!:)
      Ønsker deg en kjempeifn torsdag!:)

    5. ernashus:Joda, ordforslagene som kommer over bordet kan være både oppfinnsomme og morsomme og det er ikke alle som egner seg for bloggen. Enig, kryssord og SUDOKU er også god hjernetrim.

    6. BareIH: Jeg er enig i at dataspill også kan være sosiale, og mange av dem er positive og lærerike. Har spilt WII sammen med barnebarna. Men så er det noe eget med øye – og ørekontakt.
      Fint at jeg får innspill og nyanser på det jeg skriver på bloggen min.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg