Er disse bybildene kjent ?

I strålende høstvær tok jeg en tur inn til Bergen med vår sjøgående “bybane”

Den går hver halvtime og overfarten tar under 15 minutter. Bra, ikke sant!

Så fins her en “bybane” for turister som er innom de mest interessante stedene nær sentrum. Stoppestedet for den banen er Bryggen.

På Torgutstikkeren står statuen av Shetlands-Larsen, kanskje den mest kjente av kapteinene i Nordsjøtrafikken under den siste verdenskrigen.

Samme sted finnes en bar hvis navn kanskje har vært en sannhet for besøkende, kanskje først og fremst for lommeboka deres.

Denne stasjonen kjenner dere vel. Jeg sier ikke mer.

Ludvig Holberg er plassert høyt på sin sokkel sentralt i bybildet.

Ja, og så vårt flotte teater, Den Nationale Scene.

Så et lite inntrykk fra de Bergenske “smau”. Her er mange av disse.

Så er jeg tilbake på Nøstet hvor min “bybane” går fra tilbake til Askøy. Ute ved alle parabolene til høyre ligger TV2-huset.

Gamle Holberg med ei kråke på hatten. Synes at jeg måtte få med dette.

En kjempefin høstdag som dere ser. I morgen kommer en liten orientering om et litt spesielt tilbud som finnes her i byen.

8 kommentarer

Siste innlegg