Ein ulik kamp !!

Etter Israels blodige massakre på båtene med støttepersonell og forsyninger til Gaza i går greidde jeg ikke å holde dette igjen, selv om det er litt uferdig ennå.

Foto.: BT/AFP

Stakkars folk.!

 

I dag kjennes dagen svart

sjølv om himmelen er blå.

Det gjeld ein strid om gamle kart,

og om kor grenser skal gå.

Landa har ulik kultur og tru.

Det eine, Guds utvalde folk.

Dei kan slett ikkje saman bu,

men slest med bomber og dolk.

 

Arabarar, på den eine sida,

er fråtekne mykje land.

Dei lyt i flyktningleirar lida,

då grannen heimen deira brann.

Slik har dei levd i snart 100 år

på almisser frå verda.

Hard og ulik striden står.

Dag for dag meir forherda.

 

Israel står på den andre sida.

Stel dagstøtt  meir land

Kva bryr det dei om andre lyt lida ?

Dei set med ei sterkare hand.

Dei har ?onkel Sam? i ryggen

Som forar med våpen og pengar.

Då vert arabaren lik myggen

som daud i myggnettet henger.

 

Arabaren byggjer bak nye hinder,

medan Israel bombar ned.

Kjenslelaust drep dei born og kvinner.

Kan det då verta fred ?

Dette er David mot Goliat,

i så måte vonar me då

at den gamle soga hender att

og at David som sigrar kan stå.

 

 Kan me som verdssamfunn stå still

som vitne til slakteria ?

Ein likeverdig fred må til

for å få ende på slaveria.

Me må ikkje i vår store rikdom

gløyma dei som lider.

Me må syna meir nestevisdom

og saman gje dei betre tider.

31.05.2010.M-m.

Etter Israels åttak i dag  på båtar med forsyningar  til Gaza.

16 kommentarer
    1. Veldig godt skrevet. Får meg til å tenke på det som skjer og hvorfor det skjer. Det er noen merkelige mekanismer som gjør at Israel kan holde på nesten uten reaksjoner. Historisk skyldfølelse? USA? Hvordan kan vi hjelpe, reagere, gjøre noe som teller? Du får formidlet et viktig budskap på en fin måte.

    2. Tone: Takk for kommentar. For meg er nesten det verste at man som enkeltmenneske føler seg så maktesløs. Det ser ut for at Israel kan gjøre stort sett som de vil uten at verden reagerer. Her i Norge er regjeringens mantra.: Dialog, men hva har kommet ut av det i denne saken ?
      Jeg etterlyser konsekvens. Når stater oppfører seg som Israel som helt konsekvent saboterer alle internasjonale vedtak og resolusjoner er det åpenbart at dialog ikke er en opsjon for dem.
      Min enkeltmannsboikott av israelske varer har nok ikke noen konsekvens, men kunne ikke våre store matkjeder og andre varekjede begynne å tenke i den retningen ?
      Jeg tror at man må starte nedenfra når våre myndigheter ikke synes å bry seg for mye om det som skje i Midtøsten.
      Ha en fin dag.

    3. Jeg må si at jeg er stolt over å ha deg som leser, “funderier”, får jeg vel bare kalle deg;) Synes det er så flott at folk i alle aldere leser:) Kjempekjekt at du er innom en gang i blant!
      Ja, mannen min, han kan koke poteter;)
      Du skriver veldig mange bra dikt, kjekt å lese! Du er virkelig kreativ, og flink med ordene!

    4. Så flotte dikt og innlegg du skriver! Jeg kom over bloggen din hos Marion Lende (en herlig jente), og kommer nok til å besøke den flere ganger! Ha en fin dag, hilsen Anette 🙂

    5. anettesbokboble: Takk for fin tilbakemelding. Nå blir det en liten bloggpause pga
      litt reising, men jeg håper å komme tilbake om en ukes tid. Da kommer der nok mer strøtanker og “poesi”.
      Ha en fin dag.

    6. Veldig bra skrevet dette diktet! Innholdet er jo også svært relevant. Jeg tror ikke det kan bli fred i Midtøsten før palestinerne får tildelt sitt eget land der nede. Det er uholdbart at Israel får ture fram som de gjør.Ser du skriver like bra både nynorsk og bokmål, og da tenker jeg at du må ha vært/er lærer?

    7. Vigdis:Har av og til blobbpause – når jeg er ute på landsstedet vårt. Da tar jeg fullstendig PC-fri. Håper å komme sterkt tilbake hver gang jeg er hjemmom. Ang. nynorsken min så kom nok den inn med morsmelken – og jeg er glad i det språket. Det egner seg spesielt til rimskriving. Bokmålet har nok kommet til for meg i min yrkeskarriere, IT-virksomhet. Ha en fin somer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg