Mascerade


Bildet kopiert fra DNs's program.

I dag vil jeg refere til en helt flott teateropplevelse i går kveld, nemlig oppsettingen av Ludvig Holbergs komedie Mascerade på Den Nationale scene i Bergen med toppskuespillerne Bjarte Hjelmeland og Helge Jordal i to av hovedrollene. Alt skuespilleriet var forøvrig flott.
Selve stykket er en komedie i Holbergs tidsånd, men her var den oppspritet med steder, hendelser og uttrykk fra vår tid, og fra våre omgivelser, noe som ga oss mer nærhet til både intrigen og til humoren i stykket.
Salen kokte stundesvis, og stående applaus etter forestillingen viser at komedien traff publikum midt i hjertet.

Selv vårt trettenårige barnebarn koste seg storlig, og jeg tror at det gav et innblikk i at det finnes andre formidlingsmedia enn de elektroniske. Etter forestillingen forlot vi teateret med et smil om munnen og en takk til teatersjef Bjarte Helmeland som satte opp denne flotte holbergkomedien.
Er du i Bergen de nærmeste ukene er Den Nationale Scene stedet du bør tilbringe en aften.

3 kommentarer
    1. Nå fikk jeg nostalgiske følelser. Den Nationale Scene – der hadde jeg mine første teater opplevelser. Holbergs komedier kan relateres til oss i dag og det er sikkert.
      Helge Jordal og Bjarte Hjelmeland – det må bare bli bra! Skulle gjerne sett dette.

    2. sv; Ja den er ganske sterk kanskje, og ja du har rett, jeg har måtte bearbeide det meste helt alene. For etter dette har jeg svært liten tro på mennesker, stoler ikke på noen. Selv om mange er sikkert til å stole på , men jeg velger å ikke gjøre det,Og skrive hjelper mye, derfor jeg også skriver dikt,for å få ut det jeg tenker på og har inni meg, det er stor hjelp.
      Jeg også håper en dag at jeg kan legge det bak meg, det skjer nok ikke nå, men jeg skal klare det engang i fremmtiden.
      takk for kommentaren!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg