Jeg bøyer meg IKKE i hatten…

…for den prosessen som nå har foregått i ti dagers tid mellom piloter og ledelse i Norwegian, det tredje største flyselskapet i Europa. Selskapet frakter mellom 20 og 30.000 hver dag.

Google

Nå har disse flyene mer eller mindre stått på bakken i 10 dager ril hoderystende fortvilelse for snart 200.000 passajerer.
Grunnen ? Jo, så langt jeg har kunnet tolke det er det fordi man ikke greier å bli enig om en noe snodig tariffavtale, for å si det pent. Snodig fordi uenigheten etter sigende skal dreie seg om organisering og drift av selskapet samt om jobbgarantier. Lønn er selvsagt ikke et uttalt tema i denne streiken, for folk med millionlønn vil vel vokte seg for å snakke høyt om tillegg. Jeg funderer da på hvor de firmaene (utenom de offentlige) fins som kan gi langvarige jobbgarantier for sine ansatte i dag.

Både selskap og streikende bedyrer sin beklagelse overfor de strandede passasjerene, men ærlig talt, de gir f…. i dem, og bruker dem nok stilltiende for det de er verd som pressmiddel i konflikten .
Jeg synes at denne konflikten nå nærmer seg en farse, men er samtidig redd for at den på litt sikt kan bli selskapets endeligt. Men, pytt – pytt, Ryan air er vel klar til å ta over.

Forresten undres jeg litt på hvor stolte hedersmenneskene på Norwegians haleror ville være over, indirekte å være med på  den pågående prosessen.

Ikke så galt at det ikke er godt for noe. SAS gliser nok på sin vei til banken med penger fra passasjerene på sine stappfulle fly. 

Nei, nå må dere ta til vettet og ta dere av dem dere er til for, og som finansierer dere, nemlig passasjerene! 

12 kommentarer
    1. Visste hesten si makt, så let han ingen rida seg, blir det sagt. No viser flygarane makta si. Men så veit me også at uregjerelege hestar ofte får ein ublid skjebne. For flygarane sin del vil eg vone at dei snart tek til vetet, så dei ikkje veltar selskapet og seg sjølv i grøfta. Ha ein fin dag på bakken!

    2. jeg har nok ikke fulgt noe særlig med på streiken,har bare tenkt att jeg er glad jeg ikke skal ut og reise i disse dager 🙂 og så har vi jo SAS da 🙂 nei her blir det bobilferie da kommer mann seg dit mann vil iallefall hi hi

    3. Eg veit ikkje kven eg skal halda med, snart er det den eine og snart den andre, men eigentleg ingen av partane. Ei eg kjenner skulle til Svalbard på mimrefest frå den tid ho gjekk på skulen der oppe. Gjett om ho var beigeistra, då flyet hennar stod på bakken, men broren, som bur i Oslo, kom seg i veg.

    4. Piratene kvier seg nok for å få mere lønn nå, da blir de de utkonkurrert av billigere arbeidskarft. Grådighet har sin pris, jeg flyr gjerne med Norwegian, men Piartene har mistet min sympati.

    5. Oldemorbloggen: Nei, her er det sikkert ikke lett å skille snørr og bart, men jeg får stadig mindre sympati med pilotene.
      I kveld ser jeg på nettet at når norwegian setter inn busser for å hjelpe strandede passasjerer med å komme seg til Oslo, så karakteriseres det som streikebryteri. Javel, men da har vi fått det svart på hvitt at bedyringene om at de synes synd på passasjerene er bare tomme ord.
      Nei, få slutt på denne farsen og sett dere bak spakene igjen, dere kommer ikke bak spakene i selskapet uansett hvor lenge dere streiker.

    6. fruensvilje: Ja, for å være på den sikre siden får vi ty til de alternativer vi måtte ha tilgjengelig.
      Men noen må ta til vettet etterhvert, ellers er jeg redd for at vi snart får et flyselskap mindre her i landet.
      Hva kommer flybillettene da til å koste med bare SAS på banen?

    7. Kjos er en manipulerende og ufin leder og jeg håper inderlig at pilotene vinner fram, for neste gang er det en av oss som sitter der og ikke har forhandlingsrett der vi er ansatt og som nårsomhelst kan bli byttet ut av billigere arbeidskraft på korttidskontrakter som ikke legger igjen skattekroner her i Norge….. Dette er begynnelsen på slutten på det som vi møysommelig har bygget opp de siste 50 årene…….. Men folk gir jo F så lenge de får billige flybilletter. Ned med Kjosern!!!! (for øvrig ønsker jeg at alt går bra med Norwegian, på en ordentlig måte ;))

    8. lulltove: For både arbeidsplasser og brukere av flyselskapet håper jeg at det greier å komme seg ut av problemene, så får vi heller være litt uenige om partenes skyld og uskyld i konflikten.

    9. lulltove: Jeg skal prøve å gå inn på Dagbladartikkelen. Huff. Her har stormen visst tatt oss helt. Det sies at Askøybrua gynger kraftig i dag, men i morgen skal det bli en bedring…
      Ha en fin dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg