Desemberhymne 2017 m.m.


En ny dag åpenbarer seg gjennom koøyet på MF Stavangerfjord 29.12.2017. Nå, tre dager senere fødes det nye året som sikkert vil gi både opp – og – nedturer i 2018. Jeg satser på oppturene og vil med dette ønske alle mine blogg – og – FB-venner et godt nytt år…

Så over til desemberhymnet for 2017. Som det er hver måned var det også i desember nok av emner å ta fatt i. Jeg valgte ut noen, men utelot trøbbelet som vårt største politiske parti har rotet seg inn i. Uhøvisk oppførsel må de rydde opp i selv, og det er nødvendig om partiet skal komme seg videre på en anstendig måte. Om varslene som er meldt inn til partiledelsen har en reell bakgrunn, og det synes ikke å være tvil om det, bør løsningen være enkel.

Så over til mine månedlige skråblikk på ting og tang rundt meg. Tiden går, og det er en tid for alt, også for disse, mine små spark til maktpersoners “gjøren og landen” både politisk og administrativt. Jeg tror nok at det kommer ferre av disse hymnene i fremtiden, inspirasjonen avtar med alderen, men et og annet blogginnlegg blir det nok fremdeles.

Desemberhymne 2017.

Dei vil slett ikkje ha han inn,
fyrst var det som stortingspresident.
Nobelkomiteen vart heller ikkje eit krypinn.
Hagens kandidatur er nok alt for betent.
Men Jagland får sitja i ro og fred.
som det høver seg ein gamal partikoryfe!

No er ho Trine i farta att.
No gjeld det regjeringsmakt.
Lyt ho skaffa seg ein lyseblå hatt,
eller får ho behalda si grøne drakt?
Skal det verta kamelsluking med FrP?
Nyåret vil gje oss svaret på det.

Ein haust med traurig politikk,
AP slit med å finna seg sjølv.
Krf vil gjerne ta alle stikk,
SP masar om bygd, ost og mjøl.
Når dei andre ikkje lyser og skin
troner Erna på toppen klår og fin.

Så er skisesongen i gong att no
og me har fått ein ny fartskomet.
Northugen er visst «dotten i do».
Klæbo er vår nye skiatlet.
Jentene kompletterer olympiatroppen
For dei tronar framleis på toppen.

Vår idrottspresident og hans hoff
er ikkje snaue når dei er ute på tur.
Her heldt ikkje niste med brunost og loff.
Nei, raudvin og festmat er deira kultur.
Og medan pampeveldet festar og «gaflar»,
vert gilda finanisert med dugnad og vaflar.

Når åttitalet no er passert
med krefter og motivasjon på retur,
og kanskje er gubben litt utdatert
med gamle tankar på sykkeltur.
Best å gje seg medan leiken er god,
Men det er tvilsamt om pennen finn ro.
31.12.2017.M-m.

 

6 kommentarer
    1. godt nytt år,her er det mye å se tilbake på ja,polotikken er ikke alltid like lett å bli klok på ,kanskje burde mange blitt byttet ut med yngre krefter :=) ta vare på deg selv og titt gjerne innom innimellomdet er alltid hyggelig å lese om dine opplevelser i hverdagen og dine resyme over det som skjer i verden som jeg ikke får med meg annet enn i dine innlegg hi hi

    2. Alle år har sine ting på godt og vondt som du får fint frem i orda dine her og ellers i løpet av et år.. så det er bra om pennen din holder seg aktiv i 2018 også… Alle gode ønsker til deg og dine for det nye året :))

    3. annebe: Det kommer nok slengende et innlegg i ny og ne, det kommer litt an på dagsform, motivasjon og skrivekløe, men det vet du antakelig noe om selv. Jeg vil imidlertid fortsatt følge med på bloggvenners innlegg, selvsagt også dine.
      Ha et godt nyttår…

    4. fruensvilje.blogg .no: Ja jeg vil nok følge mine gode bloggkontakter selv om jeg trapper ned skrivingen litt selv. Det kan nok bli vanskelig når skrivekløen melder seg, så vi får se.
      Jeg har i alle fall planer om å snekre sammen et årssammendrag av de månedlige hymnene mine for 2017.
      Fortsatt godt nytt år…

    5. At du fekk tid til å forfatta desemberkvad i år, nei det hadde eg ikkje trudd. Dine aktivitetar i inn og utland har kravd mykje meir enn ein 80-åring kan yte. Du må sjekka datoen på dåpsattesten, den må vera feil. Eg trur nok at når politikarane rotar det til, då tek du pennen fatt og gjev oss nokre velvalde rim – som før.
      Takk for kvadet, og GODT NYTT ÅR!

    6. Pedro: Takk for mange hyggelege kommentarar, og eg voner at du held fram med dei om eg skulle la natura gå over opptuktinga og la meg freista/provosera til å harsellera med snodige utspel og handlingar. Eg ser ikkje heilt bort frå det.
      De må ha eit retteleg godt nyttår i storstaden…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg