Det måtte vel skje en gang…


Det er stadig stor oppmerksomhet rundt temaet kredittkortsvindel, men det er stort sett noe som hender andre – ikke meg, tenker vi vel.
Men så – i dag morges – tikket det inn en melding på telefonen min fra mitt kredittkortselskap om at det var trukket en mistenksom transaksjon på kortet mitt, og at jeg måtte ta kontakt med kredittkortselskapet.
Jeg ringte med en gang og fikk informasjon om at det var trukket kr 5.500,- på kortet og betalingen galdt en AIRBNB-regning, som jeg selvsagt ikke kjente til.
Kortet mitt ble sperret, og nytt kort lovet i løpet av en uke.
Så langt, så godt. Nå blir det skriving av reklamasjon etc og samhandling med kredittkortselskapet for å komme skadesløs ut av svindelen, men det stoler jeg på vil ordne seg.
Jeg må si at jeg er positivt overrasket over at Santander oppdaget svindelen før jeg selv gjorde det, det er jo i seg selv en trygghet. Men likevel sitter jeg tilbake med en erkjennelse av hvor lett det kan være for svindlere å raide våre kontoer uten at vi kjenner til det selv. En formastelig tanke.

PS. I det jeg skriver dette innlegget får jeg info fra venner om at de også har vært ute for samme type svindel, med samme beløp utbetalt til AIRBNB.
Her gjelder det å passe på.

8 kommentarer
    1. Kjære deg, så forferdelig trist! Og så stor sum da! Jeg ble også ranet her i sommer. Hadde latt meg lure på nettet til å få en smarttelefon til kr. 29.50. Det kan jeg alltids spandere tenkte je. Men så ble jeg mistenksom: det kom ingen telefon! Jeg gikk inn på kredittkortet, og der hadde de trukket meg ytterligere for flere Euro, ca. 650 kr. Jeg fikk nytt kredittkort, men pengene var jo tapt. Nå har jeg lært.

    2. mimremor: Huff, en trist historie. Vi kan visst ikke bli forsiktige nok. Men, dette er nok et resultat av vår digitale verden i dag. Det er et tankekors at en helt uten at en har gjort en transaksjon skal bli utsatt for slik svindel.

    3. Ikke noe moro det der.. Har opplevd å ha blitt “tappa” for ca firetusen en gang.. men ordna seg greit, fikk igjen pengene i banken…men måtte anmelde det først..
      Ordner seg nok greit for deg også… :))

    4. Et søk på nettet viser at AIRBNB er gjenganger i svindelsaker, men siden du har brukt kredittkort står du vel sterkt. Det ordner seg nok til det beste, likevel er det forbaska utrivelig å bli utsatt for slike saker.
      Ha en rolig og god natt med nytt kredittkort.

    5. Pedro: Jeg satser på at det ordner seg, men overraskende var det i alle fall. Det var vel ikke overraskende at Santander reagerte Ettersom AIRBNB er kjent i svindelkretser.
      Her sover vi rolig, det samme til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg