A-moll konserten.

Jeg må innrømme at jeg ikke frekventerer konsertene til Bergen Filharmoniske Orkester så ofte jeg burde, men da jeg såg at Griegs A-mollkonsert, komponert i København i 1868, sto på programmet i går kveld, måtte jeg stille opp. Den konserten er det nærmeste jeg føler at jeg kommer norsk natur i den musikksjangeren. Fra en mektig åpning tryller Grieg fram fjell, daler og dans. Jo dette måtte jeg få med meg, og solisten Marina Kan Selvik løftet opplevelsen til et høyt nivå.


En fin bonus ble også Sjostakovitsj’s symfoni i D-moll.
Sjostakovitsj var et produkt av stalintiden og i kraftig opposisjon til despoten Stalin. Han var ute i kulden i flere år før han begynte å arbeide igjen, og i 1937 ble D-moll symfonien skapt på tre – fire måneder.
Om symfonien uttrykker en protest mot Stalins tyranni eller om den, som makthaverne uttrykte det når suksessen var et faktum, viser at komponisten hadde underkastet seg, strides de lærde. Jeg gjorde meg mine tanker mens symfoniens forskjellige tonenyanser nådde ører og sinn.
Takk for en fin musikkopplevelse…


Jeg skal heller ikke unnlate å nevne åpningsnummeret Troll,en moderne bearbeiding av et av Griegs lyriske stykker, en artig, delvis (a)tonal oppstart på den flotte konsertkvelden.
 

 

2 kommentarer
    1. Jeg er imponert over beskrivelsen din av musikken. Man vet fort hvem som har en lidenskap for et tema og hvem som skriver overfladisk. Håper du hadde en fin kveld og god helg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg